Les Mousquetaires, de groep boven supermarktketens Intermarché en Netto, zag vorig jaar de omzet met 2,3% aangroeien. In België was er een significant hogere omzetstijging.
Sterke groei in België
De groepering Les Mousquetaires, actief in voeding, doe-het-zelf en mobiliteit, behaalde in 2022 een omzet van meer dan 36 miljard euro. Het jaar werd gekenmerkt door een context van ongeziene inflatie, een sterke kostendruk en veranderend koopgedrag, meldt de Franse retailer. De ondernemers hebben zich dan ook gefocust op kostenbesparingen om te beantwoorden aan de verwachtingen van consumenten die hun koopkracht zagen dalen en zich concentreerden op essentiële aankopen, zegt het persbericht.
De twee supermarktketens van de groep realiseerden samen een omzet van 31,3 miljard euro. In Frankrijk steeg het marktaandeel naar 15,9%, met vooral voor discountketen Netto een sterke groei (+8,3%). In België waren de (toen nog) 77 supermarkten goed voor een omzetstijging van 7,2% tot 825 miljoen euro. Het nationale marktaandeel steeg er met 14 procentpunten naar 2,97%. Sinds begin januari werkt de groep aan de integratie van de 86 overgenomen supermarkten van de groep Mestdagh.
Inzetten op discount
De doe-het-zelfketens Bricomarché, Bricorama, Brico Cash en BricoPrivé.com waren samen goed voor een omzet van 4,4 miljard euro. Vooral in Frankrijk had de retailer te lijden onder tariefverhogingen en bevoorradingsproblemen. In Polen tekenden Intermarché en Bricomarché een groei op van 10,5%, in Portugal was dat +9,5%.
De Musketiers zijn zelf ook voedingsproducent: de industriële divisie Agromousquetaires realiseerde met zijn 56 fabrieken een omzet van 4,5 miljard euro, een groei met 8,5%.
Sinds begin dit jaar heeft de groep een nieuwe voorzitter: Thierry Cotillard wil nog sterker inzetten op discount, digitalisering en duurzaamheid.