Leveranciers van VD.nl zien al een tijdje geen geld en zullen wellicht nooit volledig worden betaald: op 1 februari is de retailer een zogenaamde WHOA-procedure gestart met het oog op een minnelijk schuldenakkoord. Directeur Alexander van Slooten vraagt geduld.
Vertraging in betalingen
Vorige week publiceerde VD.nl een persbericht waarin het bedrijf een strategische wending aankondigde: het webwarenhuis gaat zich toespitsen op value for money in kleding, schoenen, sportartikelen en woninginrichting, productgroepen die van oudsher de kracht van de voormalige warenhuisketen V&D waren. Categorieën als hobby & speelgoed, mooi & gezond en elektronica verdwijnen uit het assortiment. De retailer heeft te maken met tegenvallende verkopen sinds het wegvallen van de coronamaatregelen en moet ingrijpen. Toch lijkt het erop dat de problemen groter zijn dan VD.nl zelf deed uitschijnen.
Vrijdagmiddag stuurde directeur Alexander van Slooten namelijk een e-mail naar leveranciers met een update over de situatie bij de webshop. Die e-mail bereikte ook de redactie van RetailDetail. De retailer geeft daarin toe dat er een serieuze vertraging is in de betalingen aan leveranciers en dat het bedrijf daarom een WHOA-procedure is gestart, verwijzend naar de Wet Homologatie Onderhands Akkoord die dateert van 1 januari 2021 en die bedrijven in staat stelt om een akkoord te bereiken met hun schuldeisers om een faillissement te vermijden.
Geen geld op de rekening
“Voor de oude schulden die ontstaan zijn voor 1 februari 2023, betekent de WHOA-procedure dat deze ‘bevroren worden’ gedurende de periode dat gewerkt wordt aan een juiste afwikkeling. De verwachting is dat over uiterlijk twee maanden hiertoe een voorstel voor minnelijk schuldenakkoord gestuurd gaat worden aan alle schuldeisers, waarna een ieder zich hierover kan uitspreken. Zonodig zal de rechter een uitspraak doen over de wijze van verdeling van de aanwezige middelen over de schuldeisers”, aldus het bericht.
Dat laatste doet vermoeden dat de betrokken leveranciers dus nooit alle uitstaande schulden zullen recupereren. Ze zijn allerminst opgezet met deze gang van zaken, omdat ze naar eigen zeggen al maanden niet meer betaald worden door de webshop: na de maandelijkse afrekeningen verscheen er al sinds december geen geld meer op de rekening. Leveranciers die VD.nl hierover contacteerden, kregen enkel te horen dat het om een misverstand ging, of een technisch probleem. Smoesjes waarmee ze aan het lijntje werden gehouden, vermoeden ze: VD.nl wilde verborgen houden dat het in zware financiële problemen zit. “Ik zie nét hetzelfde gebeuren als destijds met het faillissement van Kijkshop.nl”, zegt er een.
“Vervelende situatie”
Leveringen via VD.nl van na 1 februari vallen overigens niet onder dit WHOA-traject en worden gewoon volgens contract afgehandeld en betaald, meldt het bedrijf. “Wij realiseren ons dat dit een heel vervelende situatie is, maar hopen op uw begrip voor de gekozen route”, luidt het nog. “Mocht u desondanks besluiten om geen artikelen meer aan (klanten van) VD.nl te leveren dan verzoeken wij u dat kenbaar te maken via zakelijk@vd.nl. Uw artikelen zullen dan uit de webshop van VD.nl worden gehaald.”
Maar een leverancier die VD.nl al weken geleden vroeg om producten offline te halen, zag dat hieraan geen gehoor werd gegeven. Er werden daardoor toch nog producten verkocht, die echter niet aan consumenten werden geleverd.
“We focussen op onze kracht”
“Dat leveranciers zeggen al een aantal maanden niet betaald te zijn, verbaast me”, reageert Alexander van Slooten in een reactie tegenover RetailDetail. “Dat lijkt me wat lang. Maar we hebben wel wat facturen openstaan, dat klopt. We hebben te maken met een moeilijk economisch klimaat en er waren ook technische issues.” Dat het bedrijf niet communiceerde, bestrijdt hij: “Maar we hebben tegen de 200 partners, dus misschien is het bij enkele misgelopen.”
Externe adviseurs brengen nu alles in kaart. VD.nl zal in het kader van de WHOA-regeling haar schuldeisers binnen enkele weken een voorstel doen. Daar kunnen ze dan al dan niet mee akkoord gaan. “Ik begrijp de onrust,” zegt van Slooten. “Het is een nieuwe wet, ik kende ‘m zelf ook niet. Ik heb geen idee hoe dat gaat lopen.”
De directeur is wel overtuigd dat de webshop een valabel zakenmodel heeft om met een schone lei door te starten. “Garanties kan ik uiteraard niet geven, maar als we hierin niet geloofden, dan zouden we er ook niet aan beginnen. VD.nl kon goed verkopen, maar vooral aanbiedingen. De verkopen aan volle prijs vielen tegen. Nu focussen we op onze kracht: de verkoop van aanbiedingen.”