Voor het eerst pakt Albert Heijn in België uit met een merkcampagne op televisie, radio, outdoor en online: in een reeks humoristische filmpjes verkent de retailer de grens tussen entertainment en reclame.
In de coulissen
Met de videoreeks ‘De Wereld in het Kleijn’ wil Albert Heijn de Vlaamse consument tonen waar het merk voor staat. De retailer neemt de klant mee in de coulissen van de winkel, waar heel wat gebeurt om beter eten bereikbaar te maken voor iedereen: de reeks draait rond een team (fictieve) medewerkers van Albert Heijn, onder leiding van supermarktmanager Lina. Het is de eerste golf van een merkcampagne die ook de prijzen en het assortiment in de kijker plaatst.
“Het is een campagne die anders is dan de anderen en daarmee benadrukken we meteen het DNA van ons merk. Albert Heijn België gaat altijd net dat ene stapje verder: in assortiment, in prijs, in innovatie – en nu ook in onze communicatie. Die belofte nemen we erg serieus, maar onszelf niet. Dat merk je aan ‘De Wereld in het Kleijn’ – het is een ‘feijne’ mix geworden van verrassing, emotie, herkenbaarheid, straffe proposities, humor en zelfrelativering”, zegt hoofd marketing Els Lagrou.
Connecteren met de consument
Voor het bedenken en ontwikkelen van deze campagne deed Albert Heijn België beroep op het agentschap Happiness. “Met ‘De Wereld in het Kleijn’ vervaagt de grens tussen puur entertainment en reclame”, zegt creatief directeur Geoffrey Hantson. “En dat is goed. Want entertainment zou niet langer het ‘privilege’ mogen zijn van grote internationale streamingsplatforms, maar ook van lokale commerciële merken. Zeker in deze wereld van extreem versnipperde aandacht voelt het als heel erg juist om als merk iets te maken waar de consument ook écht mee kan connecteren.”
De campagne loopt via verschillende platforms, formats en kanalen: ze start vandaag met een pilootaflevering van 8 minuten, tv-spots van 60 en 30 seconden, radiospots, posters en nog veel meer.