Nestlé zag de brutomarge vorig jaar “enorm” dalen, zelfs nadat de prijzen met 8,2% stegen. Ook dit jaar gaan de prijzen verder omhoog, waarschuwt de Nescafé-producent nu al.
Problemen met toelevering
Hoewel de omzet vorig jaar met 8,3% steeg, kwam de winst in 2022 lager uit: de nettowinst klokte af op 9,3 miljard Zwitserse frank (9,4 miljard euro), beduidend minder dan de 16,9 miljard Zwitserse frank een jaar eerder – en veel minder dan de verwachtingen van analisten.
De marges daalden in de loop van het jaar door de hoge inflatie en grondstofprijzen, terwijl de voedingsproducent ook toeleveringsproblemen had door de oorlog in Oekraïne. Vooral de toevoer van olie en graan kwam in de eerste maanden van de oorlog in het gedrang, later werden vooral de logistiek, arabica-koffie en zuivelproducten duurder.
In Europa al beter
Dat de omzet steeg tot 94,4 miljard Zwitserse frank (96 miljard euro), net onder de verwachtingen, was volledig te danken aan de prijsstijgingen. Toch konden die de gestegen ingrediëntkosten niet volledig compenseren, zegt CEO Mark Schneider aan Reuters: “Onze brutomarge is ongeveer 260 basispunten gedaald – dat is enorm.”
In 2023 plant Nestlé opnieuw prijsverhogingen, al zullen die verschillen van markt tot markt. In sommige markten, zoals de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk, houdt de inflatie namelijk sterk aan, terwijl in China en Europa de inflatie al meer gedempt is. Toch rekent Nestlé op robuuste organische groei, met 6 à 8% meer omzet. Aan de oproep van Ahold Delhaize-baas Frans Muller om de prijzen weer te laten zakken, wordt voorlopig dus geen gehoor geven.