Om ook in 2023 een operationele marge van meer dan 4% te realiseren, gaat Ahold Delhaize zijn kostenbesparingsprogramma nog versnellen. De retailer boekte sterke resultaten in het vierde kwartaal en over het volledige boekjaar 2022.
Sterk vierde kwartaal
In een sterk vierde kwartaal boekte Ahold Delhaize een vergelijkbare omzetstijging van 7,9% tot 23,4 miljard euro. Over het volledige jaar bedroeg de omzet 87 miljard euro, een groei met 6,9% op vergelijkbare basis.
De operationele marge bedroeg 4,4% in het vierde kwartaal, wat een stijging betekent met 0,2 procentpunten, en voor het volledige jaar was dat 4,3%, een daling met 0,1 procentpunt. Dat is significant hoger dan de marge van sectorgenoten als Carrefour of Colruyt, maar die zijn dan ook niet in de Verenigde Staten actief: in Europa bedroeg de marge 3,7%, als gevolg van de kosteninflatie, en dan vooral de stijgende energiekosten.
Organisatie stroomlijnen
Albert Heijn was opnieuw de Europese uitblinker, met marktaandeelwinst. Bol.com kon de terugval in e-commerce beperken: het brutovolume viel terug met 1,9% naar 5,5 miljard, terwijl de markt met ongeveer 6% achteruitging. Daardoor bleef de webwinkel winstgevend: de onderliggende ebitda bedroeg 125 miljoen euro.
Ook in 2023 wil Ahold Delhaize een marge van minstens 4% realiseren. Om dat doel te halen, verhoogt de retailer de inspanningen om kosten te besparen. Onder de noemer “Accelerate” gaat het bedrijf onder meer de organisatie verder stroomlijnen, meer gezamenlijk inkopen en de IT consolideren.