Een maand na de heropening van de voormalige Carrefour-supermarkten van Mestdagh onder het nieuwe uithangbord Intermarché trekken de winkels beduidend meer klanten. Het gaat vooral om prijsgevoelige profielen.
Sterke start
Op 4 januari heropenden de 86 vestigingen van voormalig Carrefour-franchisepartner Mestdagh als Intermarché. Een maand later blijkt uit cijfers van databedrijf Accurat dat één op twee reguliere Carrefour-Mestdagh shoppers wekelijks terugkomt. Voor hen is de overstap geen bezwaar gebleken: klantentrouw is vaak locatietrouw.
Hoewel supermarkten in januari doorgaans minder bezoekers trekken dan in de drukke decembermaand, is dat voor de heropende winkels niet het geval: de nieuwe Intermarché by Mestdagh-vestigingen trokken zelfs 17,5% meer klanten dan in december, terwijl zowel Carrefour market als Intermarché in hun andere vestigingen wél minder bezoekers zien. Een sterke start, dus. Vier op tien bezoekers zijn nieuwsgierige kopers die al geruime tijd Mestdagh-Carrefour niet meer bezochten.
Het klantprofiel van de betrokken winkels wijzigt wel: Intermarché trekt meer prijsgevoelig kopers aan, en minder gezinnen. “De trouwe Carrefourklanten die momenteel de nieuwe winkels mijden, zijn net de families en de hogere middenklasse. Wil Intermarché zijn groei behouden, dan wordt het de uitdaging in hoeverre ze de familie-klant beter kan overtuigen. Het zijn net deze goed gevulde winkelmanden die men graag ziet passeren als retailer,” zegt CEO Bart Muskala van Accurat.