Proxy Manhattan is pilootwinkel
Voor zijn winkels maakt Delhaize een onderscheid tussen standaardwinkels (zo’n 75%) en stadswinkels (circa 25%). Voor eigenaars van Proxy-vestigingen in drukke binnensteden heeft de supermarktgroep daarom nu een nieuw concept ontwikkeld, dat als eerste te zien is in ‘Proxy Manhattan’ op de Bolwerklaan in Sint-Joost-ten-Node.
Op een oppervlakte van 700 m² vindt de consument er 10.000 à 12.000 referenties, waarvan meer dan de helft huismerken. Eigenaar van de vernieuwde vestiging is Ben Yaghlane, die onder andere ook de AD Delhaize op de Anspachlaan (de drukstbezochte Delhaize-vestiging van het hele land) bezit. Het nieuwe concept wordt vooral gekenmerkt door ruime gangpaden, sfeervolle verlichting, warm kleurgebruik en een aanbod dat gemak resoluut centraal wil stellen.
Gericht op hoog doorstroomtempo
Het lijkt een kleine oase van rust in de binnenstad, al benadrukken de verantwoordelijken wel dat het er op piekuren (’s morgens en op de middag) flink storm loopt. “Daarom zijn ruime gangen net zo belangrijk. Deze winkel moet grote mensenmassa’s op zeer snelle en overzichtelijke wijze kunnen opvangen. Zelfs op het drukste moment kan de klant hier binnen de twee minuten zijn boodschappen hebben gedaan”, aldus Delhaize-vicepresident Kris Volckaert.
Alles is er inderdaad op gericht om de klant in een mum van tijd te kunnen bedienen: zo zijn er liefst tien kassa’s in de winkel, waarvan zes zelfscankassa’s. Nieuw is dat aan deze zelfscankassa’s ook alleen met de bankkaart kan worden betaald, eveneens om de snelheid te bevorderen. Bovendien is gebruik gemaakt van een ‘queue buster’, wat betekent dat klanten één rij vormen vooraleer door te schuiven naar een vrijgekomen kassa.
Partner bereidt ter plaatse belegde pistolets
Verder zijn in de winkel twee delen voorzien, elk voor een bepaald type klant. De ‘on the go’-klant hoeft alleen in het voorste deel van de winkel te zijn, waar hij alles vindt voor zijn maaltijden gedurende die dag. Zo is er een ruim aanbod maaltijdsalades, gekoelde dranken en wordt bijzondere aandacht besteed aan sushi en internationale voeding.
Voor onmiddellijke consumptie is er ook een nieuwe toog waar belegde pistolets en croissants ter plaatse worden bereid. Voor het eerst is Delhaize hiertoe de samenwerking aangegaan met een partner, Château Blanc. “In plaats van de klassieke belegde broodjes, geeft dit een extra meerwaarde. Het aanbod aan broodjes wisselt ook elke maand en er zijn zowel warme als koude pistolets”, klinkt het.
Andere vloerkleur voor ‘koelkast’-deel
Het tweede deel is er meer voor de lokale bewoners, die de Proxy-winkel vaak als “hun koelkast” beschouwen, maar ook voor toeristen die er Belgische specialiteiten willen ontdekken. Voor hen is bijzondere aandacht besteed aan wijnen, gezondheidsvoeding, vegetarische producten, bieren en een ‘premium-assortiment’ fijne kruidenierswaren. De overgang tussen beide parcours is in de winkel expliciet aangeduid door een andere vloerkleur te gebruiken.
De interesse in het nieuwe concept is volgens Bart Van de Velde, directeur van Proxy-concept, meteen groot en er staan reeds een aantal renovaties van andere Proxy-vestigingen op de agenda. Al is nog niet bekend hoeveel dat er precies worden, aangezien “de zelfstandige het ritme aan moet geven en zelf bepaalt of hij het concept implementeert”. Wel laat Van de Velde weten dat Delhaize Proxy ook voor 2015 vasthoudt aan een groeiritme van tien tot twintig nieuwe winkels per jaar.
Enkele impressies van het nieuwe concept: