Kunnen Europeanen hun biertjes niet meer betalen? Carlsberg vreest dat nieuwe prijsverhogingen de verkoop dit jaar zal aantasten. Het wordt “weer een uitdagend jaar” voor de Deense brouwerijgroep.
Prijzen weer fors omhoog
Carlsberg waarschuwt dat Europeanen dit jaar mogelijk minder bier zullen drinken. De prijsstijgingen kunnen weleens op het plezier – en vooral de winst – wegen van de Deense brouwer. Voor dit jaar verwacht de groep tussen de 5% minder en 5% meer operationele winst. Afgelopen jaar was er nog een groei van 12%.
“2023 wordt opnieuw een uitdagend jaar”, verklaart CEO Cees ’t Hart aan Reuters. “Hoewel bier historisch gezien een veerkrachtige consumentencategorie is, kunnen de hogere prijzen in combinatie met de hoge inflatie een negatief effect hebben op de bierconsumptie in sommige van onze markten, met name in Europa.” Vorig jaar steeg de omzet per liter met 9%, maar dit jaar zullen de prijzen weer met een “hoog enkelcijferig” percentage moeten stijgen om de nog steeds toenemende kosten te dekken.
Terugkeer naar Rusland?
Carlsberg hoopt tegen juni zijn Russische activiteiten te verkopen, al houdt de brouwerijreus de deur op een kier voor een eventuele terugkeer. Hart wil die optie graag inbouwen bij de verkoop – niet voor de nabije toekomst maar voor “zijn opvolger”. De politieke situatie moet dan wel drastisch veranderen, dus wellicht niet in de eerste tien jaar, klinkt het sussend.
Wel al dit jaar verwacht de bierproducent zijn Indiase partner uit te kopen. Na een langlopend geschil met zijn lokale joint venturepartner heeft Carlsberg nu het recht om die partner, Khetan Group, uit te kopen. De overname zal naar schatting 744 miljoen dollar (700 miljoen euro) kosten.