De Vereniging van Varkenshouders Veva en de Boerenbond zijn niet te spreken over de verkoopspraktijken van winkelketen Delhaize. Die zou haar leveranciers van varkensvlees onder druk zetten, en daar dreigt de varkenssector – die het zo al moeilijk heeft – de dupe van te worden. Veva herdoopte Delhaize-De Leeuw zelfs in Delhaize-De Hyena.
“Pure guerrilla”
Volgens de varkenshouders riep Delhaize begin maart al zes leveranciers van varkensvlees samen om hen te vragen een lagere prijs te aanvaarden. In ruil zou de keten grotere hoeveelheden aankopen. De ene leverancier zou een offerte hebben ingediend met een maximale korting van 2%, terwijl anderen verder gingen in functie van toename van volume. Volgens Veva werd degene die niet méér wilde geven dan 2% een tijdlang overstelpt met bestellingen. De leverancier die bereid was verder te gaan dan 2%, kreeg daarentegen minder bestellingen.
“Zodoende werd degene die de grootste korting gaf, moreel verplicht om een nog grotere korting te geven, gaande tot 6%, die na verloop van tijd 7,5% blijkt te zijn. Daarna werden allen die niet op het hoogste kortingspercentage zaten nader geroepen om toch ook mee te doen aan die 6 à 7,5%. Ongeacht het verschil in kwaliteit, service en stiptheid van leveren. Dit is puur guerrilla!” sneert Veva in een communiqué op zijn website.
“Kwestie van efficiëntie”
De landbouworganisaties vrezen dat de varkenskwekers uiteindelijk het slachtoffer zullen worden van deze praktijken: “De lagere prijzen zullen doorgerekend worden aan de boeren, en die komen nu al nauwelijks rond,” zegt Veva. Volgens de Boerenbond legt Delhaize zijn leveranciers zelfs een zwijgplicht op.
Delhaize ziet het natuurlijk anders: “Wij vragen enkel kortingen voor het leveren van grote hoeveelheden. Het is efficiënter om een volle vrachtwagen te leveren, dan één die niet helemaal vol is”, weerlegt woordvoerder Hans Michiels de kritiek. “De marktprijs voor de varkenskwekers staat hier helemaal los van.”
De Boerenbond wil alvast zo snel mogelijk een onderhoud met de verantwoordelijken van Delhaize. “Als Delhaize de mond vol heeft over duurzaamheid en eerlijke prijzen, willen we graag horen hoe ze dit rijmen met hun aankooppolitiek”, klinkt het bij de grootste landbouwersorganisatie.