Out-of-stocks én overstocks verminderen
Tot voor kort was buikgevoel de voornaamste maatstaf in de retailsector: om te weten hoeveel er van een bepaald product verkocht zou worden, boog men zich op ervaring en intuïtie. Vandaag kunnen we echter een brede waaier aan data te verzamelen en te analyseren, met behulp van een continu groeiend aanbod aan technologische snufjes.
Zo is supermarktketen Delhaize bezig met een project dat moet helpen om beter in te schatten hoe groot de vraag naar een bepaalde promotionele aanbieding zal zijn. “We willen preciezer te weten komen hoe veel we van een product gaan verkopen als daar een promotionele actie op wordt gevoerd,” vertelt business analytics team leader Ellen Humbeeck, die verantwoordelijk is voor het project.
“Op die manier willen we zowel beter kunnen voldoen aan de vraag van onze klanten, en dus de klanttevredenheid verhogen, als het gevaar van overstock terugdringen. Met een betere inschatting van de vraag verminderen we ‘out of stocks’ en nee-verkopen. We reduceren eveneens het probleem dat de overschot moet worden weggegooid en dat er een teveel aan goederen een plek moeten vinden in de winkels.”
Test loopt in twee winkels
Concreet heeft Delhaize statistische modellen gebouwd om de verkopen van promoties te voorspellen. Op dit moment bevindt het project zich nog in de testfase: “Er wordt met twee testwinkels gewerkt om het systeem aan de praktijk te toetsen”, aldus Humbeeck.
De feedback die uit die testen voortvloeit, is volgens de projectverantwoordelijke erg belangrijk, onder meer om te weten welke aanpassingen nog moeten gebeuren. “Er zijn uiteraard best wat uitdagingen. Om één voorbeeld te geven: een wijn kan verschillende millésimes krijgen en dat verandert steeds. Moeten we dan vertrekken vanuit het feit dat het een millésime is om de verwachte vraag te bepalen, of vanuit die specifieke wijn zelf?”
“Change management is cruciaal”
“We hechten daarom ook heel veel belang aan de ‘feedback loop’. Sowieso is ‘change management’ één van de cruciale elementen in het project: veel mensen zijn gewoon om uit te gaan van hun eigen ervaring en buikgevoel. We zien echter dat de initiële scepsis vaak snel overwonnen wordt en dat we heel positieve reacties krijgen, als we aan de hand van voorbeelden uitleggen dat de cijfers complementair kunnen zijn aan hun expertise.”
“Om het goed uit te kunnen leggen aan de business, hebben we er ook voor gekozen om het model intern te ontwikkelen, eerder dan een ‘voorgemaakte’ tool te kopen. We wilden geen ‘black box’ die we niet kunnen uitleggen, maar iets dat we zelf ten volle controleren. En ook snel kunnen aanpassen, aangezien het allemaal zo vlug gaat in de supermarktbranche”, vervolgt Humbeeck.
“We proberen bij Delhaize meer en meer ‘fact based’ te werken en een goede balans te vinden tussen buikgevoel en wetenschap. De data is er, en het laat toe efficiënter te werken. Het valt ook op dat velen in de sector ermee bezig zijn. Onze leveranciers kennen bijvoorbeeld dezelfde uitdagingen: zij moeten immers inschatten wat de vraag vanwege de retailers zal zijn. Ik zie er dus zeker nog veel opportuniteiten voor weggelegd.”
Wil je zelf horen wat sprekers Ellen Humbeeck (Delhaize) en Erika Mees (ZEB) op het Vlerick Retail Platform op 23 oktober te zeggen hebben over ‘data driven retailing’? Klik hier voor meer informatie en inschrijvingen. RetailDetail mag zelf ook drie lezers trakteren op een gratis toegangskaart voor deze dag. Mail om kans te maken voor vrijdag 17 oktober 16u naar pauline.neerman@redactie.retaildetail.be.