De Nederlandse groothandel Sligro maakte vorig jaar heel wat extra kosten. Van extra koeriers over een SAP-uitrol tot de overname van de Belgische Metro-winkels, het vrat allemaal aan de winst.
17 miljoen voor chauffeurs
Sligro boekte in 2022 30,8% meer omzet dan het jaar ervoor, goed voor 2,48 miljard euro. Die omzet was al bekend, maar dat die groei ten koste ging van de winst was nog niet geweten. De Nederlandse horecagroothandel meldt nu een nettowinst van 39 miljoen euro. Hoewel dat bijna dubbel zoveel is als in coronajaar 2021, valt het cijfer serieus tegen.
“Ondanks de mooie verbetering jaar op jaar, bleef het gerealiseerde resultaat achter bij onze eigen nazomerse verwachtingen”, zegt CEO Koen Slippens. Het bedrijf kampte met de krappe arbeidsmarkt en de hoge inflatie. Sligro moest koeriers en buitenlandse chauffeurs inzetten, wat 17 miljoen euro extra kostte, terwijl de groothandelaar ook maar een deel van de prijseffecten kon opvangen of doorrekenen.
Metro start bescheiden
In Antwerpen ging bovendien een nieuw SAP-systeem ‘live’, bovenop uiteraard de vier miljoen euro die Sligro uitgaf voor de overname van Metro België. De overnemer hoopt de omzet van de Metro-winkels tegen eind dit jaar op 70% van het oorspronkelijke niveau te brengen. Pas vanaf 2024 denkt Sligro er winst te boeken: dit jaar gaat het bedrijf uit van een operationeel verlies van zowat twintig miljoen euro.
Positief nieuws is dat mensen gewoon op café en restaurant blijven gaan, hoezeer de prijzen ook stijgen. “De bestedingen van de consument in het ‘out of home’ kanaal bleven afgelopen jaar op peil, ondanks het gebrek aan vertrouwen, en wij gaan er vanuit dat dit ook in het grootste deel van 2023 het geval zal zijn”, aldus Slippen, die dus vooral blij is over het herstel van de markten en de marktaandeelwinst.