Smartmat, het bedrijf achter de Belgische maaltijdboxenspecialist Foodbag, lanceerde één jaar geleden de online supermarkt Rayon. Het aantal gebruikers groeit en klanten worden loyaler, zegt de startup, die op de steun van Colruyt Group kan rekenen.
Trouwe klanten
Na één jaar Rayon maakt CEO Stéphane Ronse van Smartmat een eerste balans op. Klanten bestellen gemiddeld 2,1 keer per maand en de gemiddelde frequentie stijgt, zo blijkt. Een gemiddeld winkelmandje bedraagt iets meer dan 90 euro, een bedrag dat stijgt naarmate een klant frequenter bestelt. 65% van de kopers zijn vrouwen, 35% zijn mannen. 60% van de kopers komt uit Vlaanderen, 40% uit Brussel en Wallonië.
Hoe maakt Rayon het verschil? Versheid is een troef: de onlinesuper stuurt de bestellingen van zijn klanten rechtstreeks door naar zijn leveranciers. Die leveren ‘s ochtends vroeg de producten bij Rayon, waarna ze ’s middags en ‘s avonds bij de klanten worden thuisbezorgd. Zo komen de boodschappen verser bij de klanten. Om en bij 50% van de aangeboden goederen komen van Belgische leveranciers. Rayon kiest vaak voor minder bekende merken, die minstens dezelfde kwaliteit als de grotere merken bieden.
100% Belgisch verhaal
Ronse ziet nog heel wat groeipotentieel, want België hinkt nog wat achterop bij de buurlanden, als het gaat om online voedingsaankopen. Slechts een kleine 4% heeft al een of meerdere keren zijn boodschappen online besteld. Volgens een studie zou dit tegen 2025 naar 8% stijgen. Die groeimarge mag niet enkel buitenlandse spelers ten goede komen: “Met Rayon brengen we een 100% Belgisch verhaal en laten we ons de kaas niet opnieuw van onze boterham eten.” Rayon is naar eigen zeggen trouwens de enige speler die in heel België levert.
Er zijn nochtans kapers op de kust, want naast de groeiende onlineactiviteiten van de grote supermarktketens lanceerde ook de Nederlandse online versmarkt Crisp zich vorig jaar in Vlaanderen, met een vergelijkbare positionering en aanbod. Maar Rayon staat niet alleen: begin 2022 nam Colruyt Group een participatie in Smartmat. Ook de familie Colruyt is aandeelhouder, via haar investeringsfonds Korys. De activiteiten van de e-commercespeler vormen een mooie aanvulling op de bestaande dienstverlening van de retailer, die wil groeien in thuisbezorgen.