Rechtse media in de Verenigde Staten hekelen de nieuwe figuurtjes van M&M, die “lesbisch” en “obees” zouden zijn. Fabrikant Mars stopt nu met de personages – of lijkt dat maar zo?
Verontwaardiging
“We hadden zeker niet verwacht dat onze vernieuwde figuurtjes het internet zouden breken”, zegt M&M op Twitter. Het chocolademerk zei zelfs zelfs niet zeker te weten of überhaupt iemand zou merken dat de figuurtjes waren aangepast, maar dat deed de rechts-extremistische hoek dus absoluut wel.
Een jaar geleden begon het gedoe al om de nieuwe schoenen van de groene M&M: die kreeg sneakers in plaats van laarzen. Zelfs zoiets kan blijkbaar al leiden tot verontwaardiging van Fox News-commentators als Tucker Carlson. Dat er in september ook nog een paarse M&M bijkwam was de spreekwoordelijke druppel.
De nieuweling zou acceptatie en inclusie promoten, terwijl op overmaat van ramp tussen de drie vrouwelijke M&M’s ook nog eens een lesbische bleek te zitten. Oh ja, en de nieuwe paarse M&M is obees, fulmineerde Fox News. De reactionaire televisiezender vond het niet kunnen dat de chocolade werd ingezet om een “woke” politieke agenda door te duwen.
Dan maar zonder
Fabrikant Mars lijkt nu te buigen voor de kritiek en neemt een drastische maatregel: als “zelfs de schoenen van snoepgoed kunnen polariseren” dan moet het maar zonder. In de Verenigde Staten worden de M&M-figuurtjes voor onbepaalde tijd vervangen door actrice Maya Rudolph – want haar heeft iedereen tenminste graag.
Al kan het om een afleidingsmanoeuvre gaan. Halverwege februari lanceert Mars namelijk zijn campagne voor de Super Bowl, en nu zullen de Amerikanen wel erg nieuwsgierig zijn wat M&M ervan gemaakt heeft. Zal M&M erin slagen opnieuw “het internet te breken”, nu door zelf de controle terug te nemen?