Dit jaar op recordkoers
“Tussen 2010 en 2013 nam het aantal teruggeroepen producten toe van 110 naar 190”, schrijft De Morgen op basis van cijfers van de FOD Economie. Bovendien zijn dit jaar “al 186 producten uit de rekken gehaald, bijna zoveel als in heel vorig jaar. Als het gemiddelde van dit jaar doorgetrokken wordt, klokt het aantal terugroepingen dit jaar af op 279, een record.”
De voorbije jaren steeg vooral het aantal terugnames voor elektrische apparaten, hobby- en sportartikelen en speelgoed. Ook voor voeding was er een kleine toename, maar hier is de trend niet eenduidig.
Het gaat hier overigens alleen om vrijwillige terugnames door bedrijven, want ‑ zo benadrukt de FOD Economie ‑ “we krijgen niet méér klachten binnen van consumenten. Ook het aantal terugroepingen dat we opleggen, stijgt niet. Dat zijn er een tiental per jaar.”
Angst voor imagoschade en sociale media
“Dat de kwaliteit van producten zou dalen, blijkt niet uit de testen die wij doen”, zegt Ivo Mechels van consumentenorganisatie Test-Aankoop. Hij schrijft de toename vooral toe aan de veranderde mentaliteit bij bedrijven en consumenten.
“Bedrijven schuiven steeds minder fouten aan hun producten onder de mat, dat is positief. Ze hebben een meer volwassen relatie met hun klanten. Als ze niet zelf fouten melden en er komt toch iets aan het licht door een incident, lopen ze grote reputatieschade op”, aldus Mechels.
En dat is gevaarlijk in deze tijden van sociale media: “Consumenten laten heel snel van zich horen. Via sociale media kan je een golf van reacties krijgen op bedrijven. Via die weg kunnen consumenten op een vrij simpele manier inbeuken op de reputatie van bedrijven.” En dat is dan weer een scenario dat bedrijven liever wilen vermijden…