Wibra heeft de wind in de rug: de discounter groeide in 2021 fors, vooral onder de streep. Zeker na de doorstart in België vond de keten haar tweede adem.
Alle groei in België
Wibra beëindigde 2021 met een winst van 5,2 miljoen euro, een veelvoud van de 1,5 miljoen euro een jaar eerder. De omzet klom van 125 miljoen euro in coronajaar 2020 naar ruim 129 miljoen euro. Nochtans viel de verkoop in Nederland terug, van 108 naar 98 miljoen euro. Dat wijt de keten deels aan de lockdowns in 2021. Een webshop was er pas sinds begin 2021, dus e-commerce bleef nog beperkt.
Alle groei – en 11 miljoen euro omzet – kwamen dus uit België. Wibra ging daar in 2020 nog failliet, maar maakte een sterk afgeslankte doorstart. Begin 2021 bleven nog 36 van de 81 winkels over, maar in de loop van het jaar kwamen er vijf nieuwe vestigingen bij.
Veel nieuwe klanten
Topman Bas Duijsens zegt aan RetailTrends heel blij te zijn met de jaarcijfers. Als discounter heeft de formule de wind in de rug, terwijl ook de doorstart in België en het vernieuwde winkelconcept succesvol blijken. Duijsens zegt “veel nieuwe klanten” te winnen. De CEO nam vorig jaar, samen met de twee andere directieleden, een meerderheidsbelang in Wibra.
Afgelopen jaar was nog beter dan 2021, voegt de CEO trots toe, zonder al concrete cijfers te noemen. Wel moet Wibra de komende tijd nog fors wat schulden afbetalen, waaronder 4,6 miljoen euro aan coronasteun en uitgestelde belastingen. Op dit moment focust de directie op het verbeteren van de logistiek en de back-end, maar het potentieel zou nog “gigantisch” zijn.