Marges op smartphones smelten weg
De verkoop van smartphones ging er zeer licht op vooruit, maar door zware marketingkosten en lagere prijzen voor zijn topmodellen smelten de marges weg. Toch zijn de smartphones vandaag nog altijd goed voor twee derde van de winst.
De vierde daling op een rij komt niet als een verrassing: marktonderzoeksbureau IDC meldde eerder al dat het marktaandeel van Samsung begint te dalen. Onderaan wordt Samsung aangevallen door de goedkopere Chinese producenten Xiaomi en Huawei, in het topsegment is er dan weer de bikkelharde strijd met Apples iPhone 6.
Samsung heeft het vooral in China moeilijk: het land schakelt in sneltempo over van 3G naar 4G, maar Samsung zit er nog steeds met een grote voorraad 3G-toestellen opgescheept.
“Het belangrijkste voor Samsung nu is om z’n snel vallende marktaandeel te beschermen“, stellen analisten onomwonden. Dat wordt dus even wennen voor Samsung, want de Zuid-Koreanen konden tot nog toe altijd de kaart van de aanval trekken. Benieuwd hoe goed het verdedigen hen af zal gaan.