2023 wordt het jaar waarin e-commerce verder verduurzaamt, stelt Sofie Geeroms van BeCommerce. Zij breekt een lans voor meer transparantie, digitale inclusie en ondersteuning voor starters.
Transparantie
De pandemie heeft de onlinehandel een boost gegeven en aangetoond dat e-commerce een blijver is. De marketingtruc van gratis verzenden en retourneren is dan ook niet meer nodig, stelt algemeen directeur Sofie Geeroms van BeCommerce. “Gratis verzenden is niet langer haalbaar. Dat is een inzicht dat nu versnelt door de Oekraïnecrisis en de stijgende energiekosten, maar ook het duurzaamheidsverhaal speelt hier mee.”
Transparantie is hierin belangrijk, benadrukt ze: de consument moet op de hoogte zijn van de kost die gratis verzenden met zich meebrengt, want het is immers niet gratis. “Consumenten hebben de vrijheid te bestellen wanneer en waar ze willen, maar horen ook geïnformeerd te zijn over de kost die daarmee gepaard gaat. Ze dragen een verantwoordelijkheid. Dat gratisverhaal moet een transparant verhaal worden. Retourneren bijvoorbeeld is een absoluut recht van de consument, maar de kosten van die retour moeten we in kaart brengen: die hangt samen met de kosten van gratis verzenden. Die twee horen samen.” Veel webshops laten nog geld op de tafel liggen door die verzend- en retourkosten niet aan te rekenen.
Duurzame opties
Het einde van gratis verzenden zal uiteindelijk het hele businessmodel van e-commerce verduurzamen: “Als we consumenten een deel van de verzend- en retourkosten laten betalen, zullen webshops rendabeler worden. Dat zal het hen mogelijk maken om meer te investeren, hun medewerkers behoorlijker te betalen, door te groeien… Dat is belangrijk in het langetermijnverhaal van de sector.”
Of consumenten bereid zijn om die kost te betalen? “Ikzelf ben zeker bereid om daarvoor te betalen, maar dan wil ik wel weten wat de kost is. We gaan op termijn labels krijgen bij de verzending: van groen over oranje naar rood. Als ik mijn bestelling dezelfde dag aan huis wil ontvangen, zal het rood zijn. Als ik het morgen laat leveren, wordt het groen. Als je vliegtickets koopt, kan je zien wat de CO2-uitstoot is van je reis. Voor het complexe fulfilmentproces is het nog niet mogelijk om dat exact te meten, maar we kunnen met kleurcodes wel aangeven welke optie duurzamer is dan een andere.”
E-commerce als motor
BeCommerce zag het afgelopen jaar opnieuw veel starters in e-commerce. “Die ondernemingszin is mooi om zien, maar de ondernemers hebben veel nood aan kennis en ondersteuning. We hebben in 2022 het Ezyshop programma kunnen realiseren, dat ondernemers helpt met de opstart of verbetering van hun webshop. Dat konden we doen dankzij de steun van Mastercard en Bol.com. Maar we kunnen dat niet alleen. De Nederlandse organisatie Thuiswinkel.org heeft al vier jaar een e-Academy, gefinancierd door de overheid. Op dat vlak lopen we achterop in België. Dit is een overheidsopdracht, het gaat over opleidingen voor onze KMO’s. Er is genoeg goesting om te ondernemen, maar van goesting tot resultaat is het nog een serieuze brug. We willen samen met andere federaties aan de kar trekken van de digitalisering. E-commerce is de motor van de digitalisering van heel onze economie.”
Niet alleen ondernemers, ook consumenten hebben nood aan informatie en ondersteuning. Digitale inclusie ligt Geeroms na aan het hart: “Als we daar als samenleving niet aan werken, laten we veel mensen in de steek, en laten we ook geld op tafel liggen. We moeten consumenten mee helpen in het digitale verhaal. Het gaat om mensen die niet weten hoe het internet werkt, wat privacy is, wat een cookie is, hoe je digitaal betaalt… Wij als BeCommerce willen hier mee onze schouders onder zetten.”
Singles Day en Black Friday
Vorig jaar verschenen er nochtans enkele barsten in het succesverhaal van e-commerce, onder andere bij Amazon en bol.com: grote spelers kampen met tegenvallende cijfers en moeten besparingen doorvoeren. Hoe zal dit verder evolueren? “Die vertraging heeft vooral te maken met verstoringen in de bevoorradingsketen, en prijzen die de pan uit swingen. Webshops stellen de verwachtingen bij omdat de koopkracht gedaald is. We zitten nu eenmaal in een wereldwijde crisis. In Amerika is er geen automatische loonindexering: de consumentenbestedingen dalen er daardoor sterker dan bij ons. Maar onze Belgische cijfers voor het derde kwartaal zijn sterk, en van Amazon weet ik dat de verkopen op de Belgische webshop de verwachtingen overtreffen.”
Of de start van Amazon een boost zal geven aan de Belgische e-commercesector? “Ze waren hier natuurlijk al dominant aanwezig via hun Franse, Nederlandse en Duitse webshops. Het distributiecentrum dat ze in Antwerpen hebben neergezet is gigantisch, dus de ambitie lijkt groot. Je moet dat ook bekijken in het kader van de rivaliteit met Alibaba, dat in Luik aanwezig is. België is de logistieke draaischijf voor twee grote e-commercespelers: dat is een positieve zaak. Wat Alibaba met Singles Day realiseert is zoveel groter dan Black Friday. Dat zijn cijfers om van omver te vallen. Ik hoop dat Belgische ondernemingen daar hun graantje van meepikken en massaal beginnen exporteren naar China. En dat enkele retailers bij ons de ambitie tonen om echte technologiespelers te worden.”