In Halle test Colruyt een nieuwe technologie om de winkelervaring te verbeteren: de retailer projecteert promoties en sfeerbeelden op de vloer om shoppers te inspireren en de omzet te verhogen.
Winkelervaring verbeteren
In de supermarkt in Halle, vlakbij het hoofdkantoor, gaat Colruyt dit jaar verschillende innovaties uittesten die de winkelervaring naar een hoger niveau moeten tillen. Met een eerste project konden klanten al kennismaken tijdens de afgelopen feestdagen: in verschillende afdelingen projecteert de retailer promoties en sfeerbeelden op de winkelvloer, om shoppers te inspireren.
In de afdeling champagne bijvoorbeeld projecteerde Colruyt een folderpromotie, waarbij klanten 30% korting kregen bij aankoop van drie flessen Marquis de Vilon. Op het plein voor de kassa’s herinnerde de projectie klanten eraan om de Xtra-app te installeren op hun smartphone, ter vervanging van de Xtra-kaart. En in het seizoensrayon waren er kerstsfeerbeelden te zien.
Meten en evalueren
“Het is niet alleen een frisse, vernieuwende manier van ‘in store activation’, het is ook heel eenvoudig: er is alleen licht voor nodig, geen ander materiaal”, zegt Jo Willemyns, COO Retail. “En we hebben geen beschadiging of schoonmaak nodig achteraf. In de huidige pilootopstelling zijn we heel basic aan de slag gegaan, maar op termijn kan deze technologie veel verfijnder.”
Het gaat om een eerste test, waarbij factoren als plaatsing, keuze van projector en lichtsterkte verder in detail worden bekeken de komende weken. Colruyt gaat meten of het projecteren van promoties, producten of assortimenten ook voor een hogere omzet zorgt. Daarna volgt nog een klantenbevraging, en eind januari wordt een evaluatie voorzien.