15.000 brochures
76 handelaars in Mechelen hielden hun winkel open tot 20u en zorgden voor heel wat extra animatie en evenementen, in de hoop extra volk aan te trekken. De stad had bij bedrijven in Mechelen ook 15.000 brochures uitgedeeld, om zo voldoende winkelaars te lokken.
De opkomst viel echter tegen, maar daar maken stad en initiatiefnemers nog geen probleem van. “Wij hadden voor deze eerste editie niet meteen gerekend op de grote opkomst. We zien dit initiatief vooral als een vorm van citymarketing om Mechelen als winkelstad te promoten, zodat mensen ook op een ander moment eens langskomen”, zegt Ingrid Schroyens van de dienst lokale economie aan Gazet van Antwerpen.
Ook de handelaars zeggen dat het voor herhaling vatbaar is. “Het was geen topper, maar wel een gezellige bedoening. Als de handelaars erachter en de stad dit met dezelfde liefde voortzetten, heeft het wel potentieel om iets mooi te worden. Rock Werchter was de allereerste keer ook geen groot succes. Je moet iets de kans geven om te groeien”, zegt vishandelaar Luc Mariën.