Zelf op zoek gaan naar meer klanten
Topman Michel-Edouard Leclerc blaakt niet van optimisme: “Volgens ons gaat de crisis nog twee tot drie jaar duren, en daar hebben we onze strategie aan aangepast.” Zo’n periode vraagt om een andere strategie: “Als de klant minder op restaurant gaat, dan moeten we er bijvoorbeeld voor zorgen dat hij meer feestelijke producten in onze supermarkten vindt.”
Daarom gaat de distributeur tussen nu en juni volgend jaar zo’n 1,2 miljard euro investeren in “de vernieuwing van de winkels, de ontwikkeling van nog meer drives, expansie op het internet en de verbetering van de logistiek. Investeringen om ons aan te passen aan de crisis en zelf op zoek te gaan naar meer klanten”, zo omschrijft de topman het.
Nu zo goed als alle Franse distributeurs lagere prijzen hanteren (Système U werkt daartoe zelfs strategisch samen met concurrent Auchan) dreigt E.Leclerc zijn unique selling proposition kwijt te geraken. Daarom wil de groep ook meer inzetten op rendabelere concepten zoals parafarmacieën, optiekwinkels, modejuweliers en zelfs toerisme en autoverhuur.