“Quick wins in export”
Hogere welvaart, verstedelijking en bevolkingsgroei in opkomende markten zoals Afrika, Azië en Latijns-Amerika zullen er voor zorgen dat de vraag naar melk de volgende tien jaar met meer dan een derde zal stijgen. Dat meent alvast verpakkingsproducent Tetra Pak aan de hand van een studie, de Dairy Index, die het jaarlijks laat uitvoeren naar melkconsumptie.
“De voorspelde toename van de wereldwijde vraag biedt een enorme kans voor zuivelbedrijven in ontwikkelde markten om melkpoeder en vloeibare zuivelproducten te exporteren naar bijvoorbeeld China. Maar, om ook op de lange termijn succes te garanderen, moeten deze producenten de ‘quick wins’ van de export afwegen tegen investeringen in de groei van binnenlandse markten,” stelt Dennis Jönsson, CEO van Tetra Pak Group.
Zo moeten groeiende markten er volgens hem ook voor zorgen dat ze meer investeren in binnenlandse zuivelproductie en samenwerkingen met gerenommeerde buitenlandse bedrijven, om op die manier een evenwichtige zuivelmerkindustrie te creëren.