(Publireportage) In meer dan 7600 verkooppunten rolt de Nationale Loterij z’n nieuwe merkidentiteit uit. Een herkenbaar, consistent merkbeeld straalt vertrouwen uit en leidt tot betere verkopen.
“Half België speelt mee”
“We luisteren naar de noden van onze spelers én onze retailers”, zegt Retail Permanent POS Material Manager Michel Tinck van de Nationale Loterij. “We investeren in onze winkelpunten: we gaan heel ons retailnetwerk transformeren naar een nieuwe look & feel.” Waarom de Nationale Loterij dit doet? De herkenbaarheid van het merk doorheen de verschillende verkoopkanalen is een sleutelfactor.
“Sommige consumenten bezoeken op één dag soms wel drie verkooppunten waar de spelen van de Nationale Loterij worden aangeboden. Het is voor ons van essentieel belang om op die locaties zichtbaar te zijn met een uniforme en sluitende merkuitstraling. Producten van de Nationale Loterij aanbieden zorgt voor extra trafiek in een winkel. Bijvoorbeeld, wanneer de Euromillions Jackpot meer dan 100 miljoen euro bedraagt dan speelt half België mee. De aantrekkingskracht van dit momentum gekoppeld aan een verhoogde visibiliteit en herkenbaarheid van de spelen van de Nationale Loterij leidt tot extra opportuniteiten voor onze verkooppunten. Dit zorgt niet alleen voor extra verkoop van Loterijproducten en meer trafiek. Bovendien kopen die spelers ook nog andere producten in die verkooppunten.”
Uniform en consistent
Samengevat betekent een meer adequate en consistentere visibiliteit meer klanten, meer verkoop, meer kansen voor upselling en cross selling. Herkenbaarheid zorgt ook voor een rustiger en beter leesbaar winkelbeeld. “We streven naar een uniforme en consistente lijn in onze communicatie met de spelers in onze verkooppunten.”
Het kansspelbedrijf is aanwezig in zowat 7600 verkooppunten onderverdeeld in vier types distributiekanalen: krantenwinkels, voedingswinkels, tankstations en andere handelszaken, zoals bijvoorbeeld horeca. De uitrol van deze nieuwe visuele identiteit zal bijdragen tot meer consistentie en een betere herkenning van het merk en van de spelen doorheen deze verschillende types verkooppunten.
Vertrouwen uitstralen
“We laten ons corporate merk ‘Nationale Loterij’ beter tot uiting komen, in de huiskleuren groen en wit, met daaronder onze belangrijkste merken: Lotto, EuroMillions, CA$H en Win for Life. We koppelen die topmerken aan de waarden en normen van de Nationale Loterij. Zo stralen we vertrouwen uit.”
De Nationale Loterij is een organisatie die instaat voor het aanbieden van een betrouwbare en veilige spelomgeving waarin een verantwoorde benadering van het spelgebeuren steeds breed wordt uitgedragen. We streven ernaar om een ondubbelzinnige en doordachte spelervaring aan te bieden in alle verkooppunten waar we aanwezig zijn.
De Nationale Loterij liet een twintigtal visuele communicatiedragers ontwikkelen om haar identiteit, haar spelen en haar reclamecampagnes tot uiting te laten komen. Het gamma dat werd ontwikkeld voor de verkooppunten omvat zowel materiaal voor buiten zoals lichtreclame, als voor binnen, zoals een display waarin het gamma krasloten wordt gepresenteerd. Daarnaast wil de Nationale Loterij klaar zijn voor verdere stappen op het vlak van digitalisering: in een aantal modules werd ruimte voorzien voor de installatie van digitale schermen in de toekomst.
Ambitieuze operatie
Voor de ontwikkeling van het winkelmateriaal heeft de Nationale Loterij een partnership met Thinkerbell, een Belgisch bedrijf gespecialiseerd in de ontwikkeling van POSmateriaal. 7600 verkooppunten herinrichten, dat doe je niet op enkele weken: het gaat om een ambitieuze operatie. Ons doel is om onze nieuwe visuele identiteit uit te rollen in de verkooppunten over een periode van 3 jaar.
“We pakken eerst de krantenwinkels aan. Iedereen komt aan de beurt. De grote distributieketens zullen snel schakelen: het initiatief wordt even positief onthaald bij de zelfstandige handelaars als bij de ketens.” Dit is een langetermijnverhaal, benadrukt Michel Tinck. “We willen de visibiliteit van ons merk over heel het land blijvend verbeteren.”