Boudewijn van den Brand, tot april 2022 CEO van Lidl België, gaat de Nederlandse inkooporganisatie Superunie leiden. Hij neemt er de fakkel over van Dick Roozen, die op 30 april met pensioen gaat.
Kwart van de markt
Roozen stond vijftien jaar lang aan het hoofd van de organisatie, maar nu is het “tijd om het stokje over te dragen aan de volgende generatie”, deelt de afscheidnemende topman mee aan Retailtrends. Die “nieuwe generatie” blijkt Boudewijn van den Brand te zijn, een oudgediende van Lidl in de Benelux. Van den Brand was twintig jaar bij de supermarktketen actief, waarvan de afgelopen acht jaar als CEO van Lidl België en Luxemburg. In april 2022 vertrok hij bij de discountketen.
Het samenwerkingsverband Superunie verzamelt elf regionale supermarktketens in Nederland, waaronder Plus, Spar, Dirk, Nettorama en Hoogvliet. Ook Jan Linders was er lid, maar die keten gaat nu verder onder de Albert Heijn-vlag. De ketens kopen samen in om prijscompetitief te blijven, maar blijven aan de voorkant zelfstandig en behouden hun lokale identiteit. De Superunie-ketens vertegenwoordigen zo een kwart van de Nederlandse markt.