Hamburgerketen McDonald’s draait in Texas proef met robots, transportbanden en geolocalisatie. In het restaurant kunnen klanten voor het eerst helemaal contactloos bestellen en afhalen.
Burgers van de band
McDonald’s test in Fort Worth een veelbesproken nieuw concept. De vestiging is een pak kleiner dan gewoonlijk, maar dat is nog het minst opzienbarende aspect. Hoewel er een paar zitplaatsen zijn, richt het restaurant zich op klanten die hun fastfood voor thuis of ‘on the go’ afhalen – en dat vooral zo snel en contactloos mogelijk willen doen.
Klanten er op drie manieren bestellen, allemaal zonder in aanraking te hoeven komen met een medewerker van vlees en bloed. De eerste mogelijkheid is binnen bestellen via de kiosken, die voor het eerst behalve kaartbetalingen ook cash aanvaarden. Bestellingen die klaar zijn, rollen er letterlijk van de band: een transportbandsysteem brengt de orders naar een afhaalschap. Buiten zijn trouwens specifieke parkeerplaatsen voorbehouden voor maaltijdkoeriers en voor wie vlug zijn bestelling komt oppikken.
Wie liever in de auto blijft zitten, kan kiezen tussen de klassieke ‘drive-in’ om ter plaatse te bestellen of de nieuwe ‘Order Ahead Lane’ voor wie via de mobiele app op voorhand heeft besteld. Klanten krijgen er hun bestelling aangereikt – ook weer automatisch via de transportband – van zodra ze komen aangereden. Dankzij geolocalisatietechnologie worden de medewerkers verwittigd wanneer de klanten eraan komen, zodat ze meteen “de bestellingen kunnen beginnen voorbereiden wanneer ze in de buurt van het restaurant zijn”, aldus McDonald’s.
90% is takeaway
“Omdat de behoeften van onze klanten blijven veranderen, zetten we ons in om nieuwe manieren te vinden om hen sneller en gemakkelijker dan ooit van dienst te zijn”, verklaart designdirecteur Max Carmona. Ook koeriers kunnen zo tijd winnen. Sinds de pandemie haalt McDonald’s toch al 90% van de omzet uit afhaal.
Toch is lang niet iedereen enthousiast: activisten vinden dat de automatisering slecht is voor de werkgelegenheid en dat McDonald’s zijn fysieke medewerkers beter meer zou betalen. De fastfoodketen benadrukt echter dat er nog altijd een volledig menselijk team in de keuken staat en dat het louter om een test- en leerconcept gaat. Er zou (nog) geen verdere uitrol zijn voorzien.