Het vervolgverhaal over de verkoop van Makro en Metro in België domineerde het retailnieuws in 2022, al was er ook grote interesse voor de problemen van Colruyt, de sluitingen bij C&A, de moeilijkheden bij Renmans en de rode cijfers van Lidl…
Niet vrolijk
Zoals elk jaar doken we in ons Google Analytics-rapport voor een verslag van het retailjaar 2022. Dat oogde bepaald niet vrolijk: van de twintig meest gelezen artikels gingen er exact zes níét over Makro en/of Metro… En ook de andere artikels hadden het hoofdzakelijk over faillissementen, winkelsluitingen, rode cijfers en sociale onrust. Wat hadden we eigenlijk verwacht? Om toch een beetje variatie te brengen in ons lijstje, gooien we álle Makro- en Metro-artikels dan maar samen op de eerste plaats, met stip, zonder concurrentie…
1. Makro, Makro en nog eens Metro
Het allermeest gelezen artikel over dat hele Makro-debacle was getiteld “Lege rekken en gesloten winkels bij Makro”. Het werd op korte afstand gevolgd door “Veilinghuis brengt inboedel Makro in kaart, einde nadert” en door “Makro en Metro beginnen met uitverkoop om lonen te betalen”. RetailDetail volgde het dossier op de voet en kreeg geregeld vertrouwelijke informatie toegespeeld door medewerkers. Dat werd door onze lezers erg gewaardeerd.
2. Ook C&A kwam in het oog van de storm
Acht winkelsluitingen dit jaar in België, twintig de afgelopen vijf jaar: voldoende om ongerustheid op te wekken in de retailwereld. We gaven tekst en uitleg in het artikel “Waarom C&A winkels moet sluiten”. De moderetailer, die veel treinen miste, is aan een inhaalbeweging bezig.
3. Net als Renmans…
De bekende slagerijketen, tevens trouwe partner van Aldi, is bezig met een afslankingsoperatie waarbij dit jaar al vijftien winkels de deuren sloten. “Waarom Renmans vijftien slagerijen sloot in 2022” werd gretig gelezen en gedeeld. De reactie “Geen herstructurering op til” kreeg veel minder clicks. Zo gaat dat…
4. Het record van Lidl
Records breken is doorgaans leuk, tenzij het om verliescijfers gaat. We kopten “Recordverlies voor Lidl in België”, een boodschap die fel contrasteerde met het groeiverhaal van de discounter.
5. Ruzie bij Delhaize
Een stakingsaanzegging bij Delhaize, uit onvrede over een cao: “Vakbonden verklaren Delhaize de oorlog”. Niet veel later waren de gemoederen alweer bedaard…
6. Uitverkoop bij Aldi
Harddiscounter Aldi moest van zijn onverkochte non-foodvoorraden af: producten die waren blijven liggen tijdens de lockdowns, wegens niet-essentieel. “Aldi opent niet één maar drie outletwinkels”, dus. En nog veel meer dan drie, trouwens.
7. Frits in de gevangenis
Fraude en witteboordencriminaliteit op retaildetail.be: het komt niet elke dag voor (hoewel, we herinneren ons FNG en Blokker/Mega World…). Een kop als “Jumbo-CEO betrokken bij groot witwasonderzoek: huiszoekingen en arrestaties” is dus smullen voor de lezers…
8. Zonder kassa
De reportage over de kassaloze winkel van Aldi in Utrecht werd al goed gelezen, maar de bevestiging dat de discounter de test positief evalueert en ermee doorgaat, trok nog veel meer lezers: “Aldi zet door met kassaloze winkel”.
9. Chinees fenomeen
Veel kritiek, maar ook veel belangstelling voor het Chinese fastfashionfenomeen Shein, dat een showroom opende op wandelafstand van de RetailDetail-kantoren. De toeloop naar het artikel “Shein opent tijdelijke showroom in Antwerpen” was haast even groot als de toeloop naar die winkel.
10. Bloedbad op komst?
De waarschuwing dat 2023 dreigt te beginnen met een waar bloedbad onder franchisesupermarkten, slagers, bakkers en horeca, wist flink wat lezers te verontrusten. “Energiecrisis zal bloedbad veroorzaken in voedingshandel” was de boodschap van uitsluitend Franstalige retailfederaties…
11. Oeps!
Jarenlang weigeren om op de e-commercetrein te springen, en wanneer je het dan eindelijk toch doet, de mist in gaan: “Webshop Primark crasht bij lancering”. De website van RetailDetail hield maar nét stand.
12. De lijdende leider
Was het uit leedvermaak of uit oprechte interesse? De lijdensweg van Colruyt deed stof opwaaien, en veel lezers wilden het antwoord weten op de vraag “Hoe geraakt Colruyt uit de catch-22 die het zelf creëerde?” Ook de boodschap “Colruyt toont geen prijsreacties op concurrenten meer” genereerde heel wat clicks.
13. Braziliaanse prijsvechter
Volgend jaar lanceert Carrefour een nieuw winkelenseigne in Europa. Een volstrekt onbekende naam, maar dat zal snel veranderen. We gaven al een voorzet met “Maak kennis met Atacadão, het nieuwe prijswapen van Carrefour”.
14. Duur Nederland
Tot voor kort was Nederland het beloofde land voor prijskopers, maar omdat de inflatie er harder toeslaat zijn supermarkten er duurder geworden. Het gevolg: “Jumbo in België goedkoper dan in Nederland”.
15. Protest
Heibel in het grootste winkelcentrum van het land: niet iedereen blijkt opgezet met de geplande aanpassingen aan de openingsuren tijdens de feestdagen. “Vakbondprotest tegen avondopening Wijnegem Shopping”, maar het management kwam met tekst en uitleg.
16. Vernieuwd concept
Wanneer de Nederlandse marktleider en Belgische uitdager sleutelt aan zijn winkelformule, dan is dat nieuws. Pijnacker is zo’n anderhalf uur rijden van Antwerpen, maar het artikel “Albert Heijn lanceert vernieuwd winkelconcept” is slechts één klik ver.
17. Grote uitverkoop
Geen grote retailer, toch één van de faillissementen van het jaar. Misschien omdat de muziekketen niet voor het eerst kopje-onder ging? Of omdat koopjesjagers hun kans roken? “Failliet Keymusic veilt inboedel, geen overnemers gevonden”.
18. Kleine leeuwtjes
Supermarkten pakten dit jaar flink uit met koopkrachtacties. De ‘Kleine Leeuwtjes’ van Delhaize kregen kritiek, maar de retailer verdedigde zich: “Kleine Leeuwtjes onder vuur? Delhaize reageert”.
19. Over naar familie
Wanneer een Alvo-supermarkt per uitzondering eens níét aan Jumbo wordt verkocht, maar binnen de Colruyt-familie blijft, dan trekt dat nieuws de aandacht: “Alvo-supermarkt Magda over naar Spar Colruyt Group”. De verbouwing is voor volgend jaar. Maar of dàt nieuws de top 20 zal halen?
20. Herstructurering
Louis Delhaize Group kwam het afgelopen jaar behoorlijk vaak in het nieuws. Soms met goed nieuws (een nieuwe winkelformule), soms met slechter nieuws: “Saneringsoperatie bij Smatch: twee winkels sluiten“. Ook dit wordt een verhaal om volgend jaar verder op te volgen…