“E-commerce kan slimmer en groener”
E-commerce zit meer dan ooit in de lift in ons land, maar met de stijging van de handel via het internet en de daarmee gepaard gaande leveringen aan huis groeien ook een aantal maatschappelijke bezorgdheden: “E-commerce kan slimmer en groener“, zegt Dirk De Vylder, directeur Projecten bij het Vlaams Instituut voor de Logistiek. “Webshops hebben vaak jonge en zeer dynamische businessmodellen en focussen primair op het verkoop- en marketingverhaal, maar hebben doorgaans minder aandacht voor logistieke efficiëntie en duurzaamheid.”
Het VIL wil nu via consumentenenquêtes peilen naar de verwachtingen van de kopers en nagaan wat de impact zou zijn wanneer bepaalde opties zouden veranderen, zoals de leveringsmodaliteiten: “Bestellingen worden nu binnen x uur geleverd en retourneren is vaak gratis. Dit heeft onvermijdelijk een maatschappelijke en economische kost. Maar is dat wel nodig?”, vraagt het VIL zich luidop af.
Daarom wil het Instituut nagaan wat het effect zou zijn wanneer bijvoorbeeld de leveringstermijn wordt verlengd of wanneer het terugsturen niet meer gratis zou zijn. Ook de invloed van regionale bundeling van leveringen komt aan bod.
13 partnerbedrijven
“Daarna gaan we verschillende maatregelen samen met de deelnemende bedrijven in de praktijk uittesten”, verduidelijkt Dirk De Vylder. Het VIL kan daarvoor rekenen op de medewerking van 13 logistieke bedrijven, verladers en webshops: ASX-IBECO, Bubble Post, Colruyt, DHL Parcel, Dockx Logistics, Groep Heylen, Intervest, Kuehne + Nagel, Magellan Logistics, PostNL, Recupel, Telenet en Unigro.
De resultaten van het onderzoek worden in het najaar van 2016 voorgesteld. Met het onderzoek is een budget van 460.000 euro gemoeid, waarvan een vijfde voor rekening van de deelnemende partnerbedrijven.