Na België rondt Metro ook de verkoop van zijn Indiase afdeling af. De groothandels komen in handen van Reliance Retail, de grootste retailholding van het land. Metro verdient er 150 miljoen euro aan.
28,5 miljard roepies
In februari van dit jaar kondigde Metro aan dat het zowel zijn Belgische als Indiase activiteiten zou verkopen. Beide takken waren zorgenkindjes: terwijl België al jaren verlieslatend was, werd de concurrentie in India te groot. “Gezien de marktdynamiek zou een aanzienlijke investering nodig zijn om het bedrijf verder te laten groeien”, zei CEO Steffen Greubel.
Nu het jaar bijna om is, zijn beide desinvesteringen een feit. Reliance Retail Ventures, de grootste retailgroep van India, maakt officieel bekend de Indiase afdeling van de Duitse groothandelaar te kopen voor 28,5 miljard roepies (zowat 320 miljoen euro). Metro zou ongeveer 150 miljoen euro winst overhouden aan de verkoop.
Ontluikende retailmarkt
De markt voor grootschalige retail is nog ontluikend in India, maar met de overname denkt Reliance Retail er zijn leiderspositie verder te kunnen verstevigen. De holding heeft zowel verschillende supermarktformules als non-foodketens (kleding, elektronica, meubelen en meer) en webshops. Nu heeft het ook eigen groothandels.
Metro wil zich daarentegen gaan concentreren op versnelde groei in de overblijvende landen. De transactie zal naar verwachting tegen maart 2023 volledig worden afgerond. In India had de Duitse groep 31 winkels, die vooral restaurants en kleinere bedrijven bedienen, en een omzet van 926 miljoen euro.