De snelle groei komt met een stevig prijskaartje voor Getir: de Turkse quickcommercespeler, die recent zijn rivaal Gorillas overnam, boekte vorig jaar een verlies van meer dan 500 miljoen euro – op een omzet van niet eens 440 miljoen.
Voldoende cash
Waarnemers stellen zich al langer vragen bij de houdbaarheid van het zakenmodel van de zogenaamde flitsbezorgers, en de cijfers die de snelle bezorgdienst Getir nu voor het eerst naar buiten brengt, lijken de scepsis te bevestigen. Op een omzet van omgerekend 438 miljoen euro boekte het bedrijf een verlies van 553 miljoen euro, blijkt uit een jaarrekening die het FD kon inkijken. De cijfers hebben betrekking op de activiteiten in negen landen.
Ondanks alles zit Getir nog niet écht in financiële problemen: eind vorig jaar had de flitsbezorger nog meer dan 500 miljoen euro cash op de balans, en in maart haalde de scale-up nog eens meer dan 700 miljoen euro durfkapitaal op. Toch snijdt het bedrijf in de kosten: in mei van dit jaar kreeg één op de zeven medewerkers de bons en zette het bedrijf de expansieplannen on hold.
Consolidatie
Flitsbezorgers krijgen het moeilijk doordat consumenten na de coronacrisis weer vaker zelf naar de winkel gaan. De inflatie doet mensen scherper op hun budget letten. Bovendien voeren heel wat steden strengere regels in voor de vestiging van ‘dark stores’, die niet langer welkom zijn in de woonwijken waar hun klanten zitten. De crisis en de stijgende rente maken ook investeerders voorzichtiger.
Consolidatie is daardoor aan de orde in de sector. Recent kondigde Getir een nauwe samenwerking aan met Just Eat Takeaway: de Turkse koerierdienst gaat bestellingen bezorgen voor het maaltijdplatform. En eerder deze maand nam het bedrijf zijn concurrent Gorillas over. Ook die blijkt fors verlieslatend: voor elke euro die het bedrijf binnenhaalt, verliest het gemiddeld anderhalve euro. Getir betaalde voor de overname dan ook maar de helft van wat Gorillas een jaar geleden nog waard was.