“Toegenomen relevantie”
“Mijn opdracht is om de online omzet in Europa significant te laten groeien”, zegt Willem Vos volgens Twinkle. “Het is niet eenvoudig om dat op Europese schaal te doen, vooral omdat Staples op dit continent gegroeid is door overnames van verschillende bedrijven. Bij een overname neem je niet alleen de business over, maar ook de systemen, processen en de mensen.”
Ondertussen is een groot aantal landen overgestapt op een nieuw platform van Staples. Vandaag nog kwamen daar België, Noorwegen, Zweden, Denemarken en Frankrijk bij. “We zien daar onder andere hoe de omzet en de conversie verbeteren door toegenomen relevantie. We targeten op profielen, bedienen klanten op basis van hun eerdere gedrag en onze aanbiedingen worden relevanter door predective marketing”, verklaart Vos de voordelen van het platform.
Volgend jaar wil Staples ook de mobiele websites optimaliseren en een app op de markt brengen. Verder zal het assortiment nog uitgebreid worden, naar het voorbeeld van de Verenigde Staten. Daar worden een miljoen SKU’s aangeboden, terwijl dat in Europa gaat van tien- tot twintigduizend.