Hogere marge
De omzet steeg het voorbije kwartaal van 6,97 miljard dollar (5,47 miljard euro) naar 7,98 miljard dollar (6,26 miljard euro). Analisten hadden een omzet van 7,83 miljard dollar (6,14 miljard euro) verwacht. De nettowinst in het eerste kwartaal steeg dan weer naar 962 miljoen dollar (755 miljoen euro), komende van 779 miljoen dollar (611 miljoen euro) een jaar eerder.
De belangrijkste factoren voor die groei zijn een hogere marge en een sterk marktaandeel. De brutowinstmarge steeg in het eerste kwartaal van 44,9 procent naar 46,6 procent. Dat had het te danken aan een stijgende verkoop van schoenen (+18 %), de meest winstgevende sector binnen het bedrijf.
Sterke cijfers Europa
Wereldwijd steeg de omzet van voetbalproducten tweecijferig, te danken aan het wereldkampioenschap voetbal, waar Nike voor de eerste keer in de geschiedenis meer teams sponsorde dan grote rivaal Adidas.
Ook in Europa, waar Adidas normaal gesproken sterker staat, zegt Nike dat het sterke groei zag. Zo steeg de omzet in het eerste kwartaal, dat eindigde op 31 augustus, in Noord-Amerika met 12 procent, terwijl het in West-Europa steeg met 25 procent, zonder wisselkoerseffecten. In opkomende markten steeg de omzet met 10 procent.