Duurzame win-win
“Een goede relatie met boeren en telers is van groot belang voor Albert Heijn. Daarom investeert Albert Heijn sterk in het opzetten en verzorgen van duurzame relaties met boeren en telers. Langetermijnafspraken en contractteelt op basis van seizoenafspraken zorgen voor een goede samenwerking én een win-win situatie met onze boeren en telers”, laat Albert Heijn België weten.
Dit voorjaar had de keten het nochtans nog flink aan de stok met de Belgische boeren (en vice versa), in die mate zelfs dat toenmalig topman Corné Mulders het moest gaan uitleggen bij (gewezen) minister-president Kris Peeters. Toen al beloofde Albert Heijn om “Vlaamser te worden” en al snel daarna ondertekende de groep de Belgische Gedragscode Ketenoverleg.
“Steeds Vlaamser, ook in Nederland”
Het ziet er nu naar uit dat de Nederlanders woord hebben gehouden: “Wij kopen momenteel voor onze klanten ongeveer 1.500 extra specifieke Belgische artikelen in België in, naast het aantal Belgische producten dat we al in ons assortiment hebben in Nederland en Vlaanderen”, zegt merchandising director Annemarie Geerdes. “We werken momenteel met meer dan 100 Belgische leveranciers samen.”
Opvallend: sinds de komst naar Vlaanderen zit ook het aantal Belgische producten dat in de Nederlandse winkelrekken belandt, in de lift. “We hebben net meer dan 700 Belgische producten toegevoegd op ah.nl”, stelt Annemarie Geerdes. “De sauzen van Devos Lemmens en de Belgische bieren zijn maar enkele producten die we ook aanbieden in Nederland. Zo worden we steeds Vlaamser, niet enkel in België maar ook in Nederland.”
AH gaat de (bio)boer op
Om een en ander kracht bij te zetten, doet Albert Heijn zelfs een ‘Delhaizeke’: net zoals de grote Belgische concurrent jaarlijks de deuren opent van een selectie (bio)boeren en tuinders met wie het intens samenwerkt, trekt nu ook Albert Heijn met zijn klanten naar enkele boerderijen.
Dat zegt de keten te doen speciaal “voor al wie altijd al eens benieuwd is geweest van waar de verse producten bij Albert Heijn komen, en hoe het er nu juist aan toe gaat bij een teler”, naar het voorbeeld van de Nederlandse “Doe als een boer-dag”, die Albert Heijn al langer organiseert bij onze Noorderburen (foto).
Albert Heijn is niet de enige en al zeker niet de eerste supermarkt die volop de kaart van de lokale producten trekt. De klant vraagt dat nu eenmaal. En tot nader order is de klant koning…