Stimorol, V6 en Bubblicious krijgen een nieuwe eigenaar: Mondelēz International verkoopt een deel van zijn kauwgomactiviteiten aan de Nederlandse zoetwarenspecialist Perfetti Van Melle.
Complementair
Mondelez wil zich beter concentreren op aantrekkelijker categorieën en neemt daarom afscheid van zijn kauwgomactiviteiten in ontwikkelde markten als de Verenigde Staten, Canada en Europa. De multinational verkoopt de kauwgomdivisie aan sectorgenoot Perfetti Van Melle voor 1,35 miljard dollar (ruwweg hetzelfde in euros), of vijftien maal de verwachte bedrijfswinst (ebitda).
Tegen 2030 wil Mondelez 90% van zijn inkomsten halen uit chocolade, koekjes en gebak, categorieën waar het nog significante groeikansen ziet. Vandaag is dat 80%. De producent blijft wel actief met kauwgom in groeimarkten als Latijns-Amerika, Azië, het Midden-Oosten en Afrika.
In de verkoop zijn twee fabrieken betrokken – één in de VS en één in Polen – en een hele reeks merken: Trident, Dentyne, Stimorol, Hollywood, V6, Chiclets, Bubbaloo, Bubblicious, Cachou Lajaunie, Negro en La Vosgienne. Die merken zijn mooi complementair met het portfolio van Perfetti Van Melle, bekend van Mentos, Chupa Chups, Frisk en Fruittella.