Eén op drie verkochte blikjes is bier
De redactie van Volt kon een document inkijken van een groothandel die dranken levert aan tankstations langs de autosnelwegen. Daaruit bleek dat liefst 34% van alle verkochte drank bier was, dus één blikje op de drie. Op twee staan frisdranken (25%), op drie energiedranken (20%). In de merkenrangschikking prijkt Jupiler op één, Red Bull op twee en Coca-Cola op drie.
De verkoop van alcoholische dranken in tankstations is verkeersdeskundigen al langer een doorn in het oog, dat bleek nog maar eens tijdens het debat in Volt. Maar hoewel de voorbije jaren wel vaker de roep weerklonk om de verkoop van alcohol volledig te verbieden in tankstations ‑ en al zeker in die langs de autosnelwegen ‑ kwam het nooit tot een wetswijziging.
Ook nu onderstreept de sector dat de verkoop van drank erg belangrijk is voor de omzet van de tankstations, omdat de winstmarges op brandstoffen bijzonder klein zijn en almaar slinken. De sector heeft het in ons land zo al niet onder de markt: de voorbije tien jaar sloot één op de vijf tankstations de deuren.
België “meest liberale land”
Op dit moment is in ons land enkel de verkoop van drank die meer dan 6% alcohol bevat, verboden in tankstations langs de autosnelweg. In de ons omringende landen zijn er wél meer beperkingen: zo kan de automobilist in Frankrijk geen alcohol meer kopen langs de autosnelweg en in Duitsland kan het niet van middernacht tot 7 uur ’s ochtends.
In Nederland is de verkoop van alcoholische dranken zelfs verboden in elk tankstation, ondanks het verzet van de sector, tot in de rechtszaal toe.