“Internet der dingen”
Het Duitse technologieconcern Bosch neemt huishoudapparatenproducent BSH (Bosch und Siemens Hausgeräte) – waarvan het voor de helft eigenaar is – volledig in eigen handen. Het betaalt Siemens 3 miljard euro voor zijn aandeel van 50% in de joint venture, die beide bedrijven 47 jaar geleden oprichtten. Boven op die 3 miljard betaalt BSH zelf nog eens 250 miljoen euro aan Bosch én Siemens.
Bosch, een van de grootste autotoeleveranciers wereldwijd, wil wat minder afhankelijk worden van de stagnerende automarkt en focust daarom meer en meer op het zogeheten “internet der dingen”, waarbij huishoudapparaten als wasmachines en koelkasten technisch in staat zijn met het internet te communiceren (foto). Siemens van zijn kant wil zich meer gaan toeleggen op gasturbines en -compressoren in de energiemarkt.
Bosch mag de merknaam Siemens voor huishoudapparaten nog een hele tijd gebruiken. Met 41 fabrieken in Europa, Azië en Amerika en een netwerk van verkoop- en servicefilialen is BSH de op twee na grootste fabrikant van huishoudelektro in de wereld. De transactie zal naar verwachting afgerond worden in de eerste helft van 2015.
Deze uitkoop is al de tweede grote witgoeddeal op een kleine maand tijd: begin september verkocht General Electric zijn witgoeddivisie aan Electrolux. Met deze deal gaat de consolidatie in de markt van de huishoudelektro dus allen maar voort.