Fruitmarkt Cools, een bekende groenten- en fruitwinkelketen in het Antwerpse, gooit de handdoek: stijgende kosten en een tekort aan restvoorraden doen de retailer de das om. Dertig winkels moeten dicht.
Zakenmodel op de helling
Na 85 jaar moet het familiebedrijf Fruitmarkt Cools, met een dertigtal winkels in het Antwerpse en de Kempen, de boeken neerleggen. Zaterdag waren de winkels een laatste dag open, tachtig medewerkers verliezen hun job. Toch is niet alles verloren, zegt medezaakvoerder Luc Cools aan Gazet Van Antwerpen: de winkels in het centrum van Antwerpen zitten in een aparte vennootschap en zouden kunnen openblijven onder de naam Best Fruit. Voor de overige zaken wil hij met de curator naar oplossingen zoeken.
Eerder dit jaar sloot Fruitmarkt Cools zijn winkels in Ravels en Tongerlo, maar opende het bedrijf ook twee nieuwe winkels in Borgerhout en Deurne-Noord. Ondanks de stijgende energie- en loonkosten hoopte de retailer toen nog de crisis te kunnen overbruggen. Een structurele ontwrichting van de groenten- en fruitmarkt, mede als gevolg van de oorlog in Oekraïne, zette het hele zakenmodel van de retailer echter op de helling.
Geen overschotten meer
Cools kocht namelijk tegen lage prijzen overtollige voorraden in die de grote supermarkten niet afnamen bij hun invoerders. Daardoor kon de keten in zijn winkels een ongeziene prijs-kwaliteitverhouding bieden. Dat businessmodel is evenwel verleden tijd, nu er geen overschotten meer zijn op de markt: het internationale aanbod is sterk gekrompen en supermarkten kopen nu zelf alles op.
Ook op de binnenlandse markt is er minder aanbod, omdat tuinbouwers door de energiecrisis nu besparen op hun serreverwarming. Dat gegeven, in combinatie met steeds verder stijgende kosten, maakt een einde aan een ooit succesvol retailverhaal.