Als je de toegankelijkheid van je zaak verhoogt, bereik je meer en tevreden klanten. Daarom lanceert Comeos De Warmste Entree, een platform met tools om retail (letterlijk) toegankelijker te maken. Koningin Mathilde trapt de campagne mee af.
Laagdrempelig, letterlijk en figuurlijk
“Meer én tevreden klanten, dat wil toch elke handelaar? Als je de toegankelijkheid van je zaak, onthaal, aanbod, diensten en communicatie verhoogt, maak je het meteen voor heel wat mensen makkelijker om jouw zaak te bezoeken. Of je nu een winkel, een restaurant of een webshop hebt”, kondigt Comeos zijn nieuwe campagne De Warmste Entree aan.
Samen met Inter en CAWaB, de Vlaamse en Waals-Brusselse expertisecentra rond toegankelijkheid, lanceert de handelsfederatie een platform met tips, wetgeving, vormingen en tools specifiek voor de retail- en dienstensector. Want toegankelijkheid kan ook heel laagdrempelig zijn, tipt Comeos. Het kan gaan van een menukaart via QR-code of online, over aangepaste pashokjes tot private shopping en levering aan huis.
Toegang voor iedereen
Als startschot bezocht Koningin Mathilde donderdag de ZEB-winkel in Merchtem. De kledingretailer zag dat het shoppen op afspraak tijdens de coronaperiode opvallend veel mensen met een beperking aantrok, waarna de keten onder het motto ZEB for Everyone besloot om te werken aan haar toegankelijkheid. ZEB zorgde onder andere voor pashokjes waar de kapstokken lager hangen, een betaalterminal op aangepaste hoogte en brede doorgangen.
“Als een winkel toegankelijk is voor mij, dan is die ook toegankelijk voor ouderen die moeilijk ter been zijn, jonge mama’s met een buggy en voor mensen die tijdelijk in een rolstoel zitten, kortom, voor iedereen”, zei rolstoelgebruiker Kristel Gevaert tijdens het bezoek.
Eerste Belgian Accessibility Award
Daarom biedt de website van De Warmste Entree alvast concrete aanbevelingen en een ’toolkit’ om te communiceren richting medewerkers. Handelaars of horeca-ondernemers kunnen ook een vragenlijst invullen om bij de juiste tips uit te komen. In 2023 volgen verdere initiatieven en online lessen rond het toegankelijk maken van webshops. Volgend jaar reikt Comeos ook de eerste Belgian Accessibility Award uit.
“Dit is nog maar het begin van een project dat vele jaren zal in beslag nemen. Het gaat hier niet alleen over consumenten maar we kijken ook hoe we de werkplek zelf toegankelijker kunnen maken voor werknemers met een beperking. Ook daar hebben we nog een weg af te leggen”, zegt Dominique Michel, CEO van Comeos.