7 klinkende namen, 3 outsiders
Vorig jaar won broodjesketen Le Pain Quotidien de begeerde Mercuriusprijs: voor de betrokken handelaars “een erkenning voor hun innovatie, hun globale aanpak en hun durf om te blijven ondernemen”, aldus organisator Comeos.
Ook dit jaar ontving Comeos weer tientallen inzendingen, waaruit de jury tien genomineerden selecteerde om de “perfecte illustratie van de rijkdom van ons winkellandschap” te vormen: uit supermarktland zijn Delhaize (met zijn supermarkt van de toekomst in Wezembeek-Oppem), Carrefour (met zijn Drive.be-concept) en Lidl (met zijn CO2-neutrale discount in Elsene) bij de kanshebbers. Ook Louis Delhaize is genomineerd voor zijn supersnelle Wink-afhaaldienst.
Uit de bredere retail maken lingerieketen Hunkemöller (met zijn nieuwe winkelconcept op de Antwerpse Meir), Ixina (met zijn virtuele keuken in 3D en zijn bezoek via Google Street View) en Action (de ‘Aldi van de non-food’) kans op de prijs. Drie outsiders zijn ook genomineerd: Wasbar (een mix van wasserette en koffiebar), Buissonière (vier kledingszaken die maar drie tot vijf dagen per week open zijn) en Pharmacie Servais (een apothekersgroep).