RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Inloggen
  • Registreren
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Connect & Learn
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Connect & Learn
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Inloggen
  • Abonneren
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

L’Oréal gaat komende jaren liefst 200 websites opstarten

icon
m-Tail16 september, 2014

Van ‘merkgericht’ naar ‘consumentgericht’

Al in 2011 gaf topman Jean-Paul Agon het startschot van de grote e-businessstrategie van L’Oréal, ’s werelds grootste cosmeticaconcern met 28 topmerken en actief in 130 landen wereldwijd, goed voor een geconsolideerde omzet van 22,98 miljard euro in 2013.

 

Het management, dat onlangs nog de groeiverwachtingen voor 2014 neerwaarts moest bijstellen, beseft beter dan wie ook dat de groei de komende jaren vooral van het internet moet komen. Daar zit de cosmeticareus echter met een serieuze handicap: de groep is te veel afhankelijk van wat die verkopers al dan niet doen op het internet, terwijl L’Oréal eigenlijk “contact wenst met de eindgebruiker via een directe webshop voor elk van zijn merken”.

 

Volgens Vincent Stuhlen (foto), sinds september 2011 wereldwijd verantwoordelijk voor de e-business bij L’Oréal Luxe, zijn “het internet, de smartphone en de tablet een fantastische bron van data om informatie afkomstig van bij de consumenten aan te wenden voor productontwikkeling, het uitwerken van de marketingmix en vanzelfsprekend het creëren van een digitale ervaring. Veel meer dan een digitale revolutie gaat het hier dus om een klantenrevolutie.”

 

L’Oréal Luxe bijt de spits af

Dat L’Oréal zijn luxedivisie uitkiest om zijn digitale uitrol te versnellen, schrijft Stuhlen toe aan “het selectieve aanbod, de gemiddelde prijzen van de producten uit het topgamma en derhalve de hogere aankoopbedragen”.

 

De lat ligt meteen hoog: “De divisie moet tegen 2017 online een omzet genereren van meer dan 600 miljoen euro. Dat komt overeen met 8% van de omzet, waardoor het internet de grootste organische groeimotor van de divisie wordt.”

 

Om die klus te klaren, maakt L’Oréal komaf met de “al te gedecentraliseerde aanpak” waarbij elk land zijn eigen ding deed, wat de merkidentiteit niet altijd ten goede kwam en waarbij de onderliggende IT-architectuur al te vaak verschillend was. Die aanpak had als bijkomend nadeel dat de ‘best practices’ van het ene land maar moeilijk hun weg vonden naar een ander land.

 

Eigen ‘Digital Factory’ in New York en Parijs

Die gedecentraliseerde aanpak is nu vervangen door een technisch framework, de zogeheten ‘Flagship Digital’, waarbij elk merk zijn eigen identiteit kan uitspelen maar waarbij de groep zelf erop toeziet dat elke website zijn targets inzake gemiddelde besteding en conversieratio haalt.

 

“Daartoe heeft L’Oréal een ‘Digital Factory’ opgericht, een interne start-up met locaties in New York en Parijs. Dat “digitaal fabriekje”, waar zo’n 50 mensen actief zijn, heeft als missie de businessbehoeften te definiëren en de IT-projecten aan te sturen voor elk van de 16 merken van de luxedivisie.

 

De eerste websites volgens de nieuwste aanpak zijn al gerealiseerd in de Verenigde Staten en binnenkort volgen ook de eerste in Europa en Azië. “De Groep L’Oréal gaat de komende 10 jaar meer websites lanceren dan ze er tot nog toe al in totaal gelanceerd heeft. Ongeveer 200 sites gaan online, het gros daarvan webshops”, aldus Stuhlen.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Van ‘merkgericht’ naar ‘consumentgericht’ Al in 2011 gaf topman Jean-Paul Agon het startschot van de grote e-businessstrategie van L’Oréal, ’s werelds grootste cosmeticaconcern met 28 topmerken en actief in 130 landen wereldwijd, goed voor een geconsolideerde omzet van 22,98 miljard euro in 2013.   Het management, dat onlangs nog de groeiverwachtingen voor 2014 neerwaarts moest bijstellen, beseft beter dan wie ook dat de groei de komende jaren vooral van het internet moet komen. Daar zit de cosmeticareus echter met een serieuze handicap: de groep is te veel afhankelijk van wat die verkopers al dan niet doen op het internet, terwijl...

Meer m-Tail
Bekijk meer
  • icon
    m-Tail14 juni, 2018
    Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

    Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.   Winkelkar automatisch scannen Kassaloze winkels zijn de nieuwe hype in retailland, zeker in supermarkten en buurtwinkels: behalve de volledig kassaloze...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

    The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren. Modelandschap verduurzamen Het tweedehandskledingplatform richt zich specifiek tot al wie high-end designerkleding wil kopen en verkopen. Sinds de oprichting in 2013...

  • icon
    m-Tail24 mei, 2018
    Amazon verbant klanten die teveel retourneren

    Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.   Verbannen zonder waarschuwing Wie regelmatig of kort na elkaar bestellingen terugstuurt naar Amazon, loopt het...

Evenementen
  • 21
    nov
    RETAILDETAIL NIGHT 2024
Meest gelezen
  • icon
    Mode14 oktober, 2024
    Cassis Paprika overgenomen: 23 winkels sluiten
  • icon
    Food1 oktober, 2024
    Peeters-Govers verkoopt groothandelstak aan Colruyt Group
  • icon
    Algemeen7 oktober, 2024
    TEDi ziet potentieel voor tienduizend winkels
  • icon
    Wonen10 oktober, 2024
    Krëfel stopt met keukens: 15 showrooms dicht
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2024 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN