(Nog) geen overnamegesprekken
De geruchten over een eventuele interesse van AB InBev in SABMiller, het nummer twee op de biermarkt, steken met de regelmaat van een klok de kop op, maar volgens The Wall Street Journal zou het nummer één van de biermarkt met de banken praten over de financiering van de overname van SABMiller.
De Belgisch-Braziliaanse reus zou voor zijn Zuid-Afrikaanse concurrent (met hoofdzetel in Londen) zo’n 75 miljard pond veil hebben, omgerekend 95 miljard euro: nog een pak meer dus dan de 52 miljard dollar die het toenmalige InBev in 2008 betaalde voor het Amerikaanse Anheuser-Busch.
De Amerikaanse zakenkrant benadrukt wel dat er (nog) geen gesprekken zijn tussen beide bedrijven: AB InBev zou eerst het financiële plaatje rond willen krijgen alvorens met een concreet bod op de proppen te komen.
Mislukte paringsdans met Heineken
“Wij geven geen commentaar op marktgeruchten of -speculaties”, valt te horen in Leuven, terwijl ook SABMiller de lippen stijf op elkaar houdt. Analisten twijfelen er echter niet aan dat het AB InBev menens is.
Zondagavond lekte immers uit dat SABMiller geprobeerd heeft om het nummer drie van de biermarkt, het Nederlandse Heineken, over te nemen. “In een reactie op de speculaties in de pers verklaart Heineken N.V. vandaag dat het door SABMiller is benaderd met betrekking tot een potentiële overname van Heineken”, bevestigen de Nederlanders het recente overnamebod, dat ze als “niet werkbaar” hebben tegengehouden.
Het bod op Heineken wordt algemeen gezien als “een defensieve zet om de Belgisch-Braziliaanse biergroep buiten te houden” bij SABMiller, zo meldt financieel persbureau Bloomberg.
Complementaire groepen
AB InBev heeft Stella, Budweiser en Corona als globale merken, maar is wereldwijd ook actief met bieren als Becks, Leffe of Hoegaarden. SABMiller heeft merken als Peroni, Pilsner Urquell, Grolsch, Fosters en Miller in portefeuille.
Geografisch houdt het samengaan van AB InBev en SABMiller steek, want AB InBev staat vooral sterk in bijvoorbeeld de Verenigde Staten, Mexico en Brazilië, terwijl SABMiller groot is in Afrika, China en Australië. Wel zouden beide groepen bij een overname een aantal merken moeten afstoten om marktdominantie tegen te gaan.
AB InBev verkocht het voorbije jaar 425,9 miljoen hectoliter bier, goed voor een omzet van 43,2 miljard euro. SABMiller verkocht 245 miljoen hectoliter bij een omzet van 16,8 miljard euro. Leuk detail: SABMiller heeft ook één Belgisch bier in portefeuille, Sint-Stefanus (hier bekend als Augustijn).