Beleving is al jaren het codewoord in de fysieke retail. Maar wat in de winkel kan, kan ook online. “Beleving wordt belangrijker en technologisch ook steeds toegankelijker”, ziet Tweakwise-oprichter Stefan van Opstal. Het vertaalt zich vooral in ‘visual commerce’.
De webshop wordt warm
Het visuele wordt steeds belangrijker is het online aankoopproces. “Eigenlijk is het al geen trend meer, maar een ontwikkeling van de markt. Nadat het zintuiglijke in de fysieke winkel centraal kwam te staan, beweegt dat nu ook naar online”, vertelt Van Opstal.
Het resultaat is een e-commerce waarin video’s, afbeeldingen en zelfs persoonlijk contact een voorname rol spelen. Dat is een serieuze verschuiving, want e-commerce is “aan de basis heel koud, puur op transactie gericht”. Als specialist in webshopbeleving en personalisatie begreep Tweakwise echter dat het ook het stuk voor de transactie moest gaan behandelen.
Geen gewone zoekmachine
Lange tijd was een webshop namelijk louter een zoekmachine, vandaag is het veel meer. “Search blijft altijd relevant, een webshop blijft in zekere mate een zoekmachine. Maar er zijn nieuwe manieren van zoeken: je laten inspireren door filmpjes of blogs is een andere manier om een website te bezoeken dan een zoekterm ingeven op pakweg AliExpress. Voor mode ga je lekker op de bank liggen en wat scrollen, voor doe-het-zelf net wat minder. Je moet al die winkelroutes faciliteren”, legde Van Opstal uit tijdens het voorprogramma Trends in E-commerce op de RetailDetail Night.
Je kan zelfs het zoekresultaat veranderen, tipt de ondernemer: producten kunnen bijvoorbeeld in een andere setting worden getoond afhankelijk van waar bezoekers komen. Catwalkbeelden voor wie doorklikt op vlogs, 3D-animaties voor wie gericht op zoek was, waarom niet? “Vandaag zetten we heel erg in op individuele voorkeuren door het gedrag van webshoppers te bekijken. Door producten echt op maat van de persoon te sorteren, krijg je een persoonlijke klantreis.”
Wat kan met AI of 3D?
“Mensen zoeken inspiratie online”, ziet Van Opstal, en dat gaat breder dan e-commerce: “Hoe leid je bezoekers door een hele grote hoop informatie? Wat voor concepten zijn geschikt? Wat kan je met AI, 3D of 360°-beelden? Steeds vaker zie je in webshops video’s of foto’s waardoor je het product als het ware kunt ‘ronddraaien’. Door dat gewoon te integreren in de productweergave overstijg je al het puur transactionele. Zonder weliswaar de conversie uit het oog te verliezen.”
Een meubelretailer toont op zijn website sfeerbeelden, woonkamers van mensen en zo meer. Maar wie krijgt welke beelden te zien? Ook daar is personaliseren en juiste prioriteiten stellen al van belang. “Beleving wordt steeds belangrijker en technologisch ook steeds toegankelijker. Ongeacht hoe iemand de winkel doorloopt, kan je altijd de juiste producten tonen. Je kan online zelfs het gesprek met de medewerker in de winkel nabootsen en achterhalen wat de behoefte van de klant is.”