Met een nieuw, compact winkelformaat wil Aldi dé buurtsupermarkt van Brussel worden. De discounter heeft al minstens zes nieuwe projecten op de planning, samen goed voor een investering van 35 miljoen euro.
Stadswinkel met lage prijzen
Woensdagochtend opende Aldi zijn 23ste Brusselse winkel aan de Kroonlaan in Elsene, vlakbij de universiteitscampus. Met een oppervlakte van amper 600 m² is die maar half zo groot als een doorsnee moderne Aldi. Toch is dit geen aangepast City-concept: de discounter verkoopt hier zijn volledige assortiment van 1600 referenties, maar dan op een beperkte oppervlakte. Zo speelt de retailer in op het koopgedrag van stedelingen, die vaker langs komen voor kleinere mandjes.
Het aanbod in de stadswinkels is hetzelfde als elders, al is er in verhouding wat meer ruimte voor categorieën als vers en halal. Met lage prijzen kan de discounter zich onderscheiden van andere gemakswinkels. “In stadswinkels van collega-foodretailers liggen de prijzen vaak hoger, maar niet bij ons”, zegt Erik Winters, die de Aldi-centrale in Zemst leidt. “Wij hanteren als één van de weinigen nog nationale prijzen.” Die lage prijzen in een proximiteitswinkel ziet Aldi dan ook als een unieke troef in Brussel.
Kleinere winkelkarren
Omdat de beschikbare ruimte in het stadscentrum beperkt is, gaat Aldi er creatief mee om. Zo zet de winkelketen hier kleinere, smallere winkelkarren in. Daardoor kunnen ook de gangpaden wat smaller. Producten krijgen wat minder facings, de schappen zijn wel iets dieper om er meer voorraad in kwijt te kunnen. Er is geen vals plafond voor het ruimtegevoel, de klassieke diepvrieseilanden zijn vervangen door plaatsbesparende wandmeubels. Er zijn slechts drie kassa’s, met een extra korte rolband. De stock bevindt zich in de kelder. Omdat stadsbewoners en studenten steeds minder de auto gebruiken, is de parking beperkt tot tien plaatsen.
Aldi sluit niet uit dat dit compacte winkelconcept ook in andere steden wordt uitgerold, maar voorlopig ligt de focus op de hoofdstad. “Dit is een stad met een groeiende populatie. We zien veel potentieel, willen dichter bij de Brusselaar komen en dé buurtsupermarkt van de hoofdstad worden,” zegt expansiemanager Geert De Roy. Vooral in het zuiden en het oosten van de stad ziet hij nog mogelijkheden. Aldi bouwt hier nieuwe winkels, maar herontwikkelt ook bestaande panden, die plaats maken voor gemengde projecten.
Concrete projecten voor de komende twee jaar heeft Aldi lopen in Schaarbeek (2), Evere, Eigenbrakel, Ukkel en Grimbergen. Samen zijn ze goed voor een investering van 35 miljoen euro. Niet al die nieuwe Brusselse Aldi-winkels zullen compact zijn: dat hangt van de lokale situatie af.