Lagere alcoholpercentages op festivals
Pils bevat normaal gezien 5,2 procent alcohol, maar een analyse van een pintje Jupiler dat deze zomer verkocht werd op Laundry Day in Antwerpen kwam slechts aan 3,85 procent. Ook op andere festivals werd ondermaats gescoord: Maes bleef op Marktrock steken op 4,36 procent, op Pukkelpop op 4,40 procent en op Crammerock op 4,92 procent.
De pilsjes die op de festivals werden gekocht, werden diepgevroren en vervolgens geanalyseerd in een labo dat verbonden is aan de KU Leuven. Onderzoeker Brecht De Causmaecker van KaHo Sint-Lieven sprak er van misleiding van de consument. Volgens hem wordt het festivalbier extra aangelengd met water.
Brouwers zijn “verbaasd”
De brouwers spreken de thesis tegen: volgens zowel Maes (Heineken) als Jupiler (AB InBev) wordt geen verschil gemaakt tussen bier voor festivals en ander bier. Ze gaan ervan uit dat de verklaring moet worden gezocht in de manier van onderzoeken. Aanlengen met water zou trouwens niet mogelijk zijn zonder dat dit merkbaar is aan de smaak van het product, heet het.
AB InBev liet het bier van Laundry Day overigens tegentesten in drie labo’s, wat volgens de brouwerijgroep telkens correcte waarden zou hebben opgeleverd.