Ahold Delhaize werkt zijn klimaatdoelstellingen bij en richt de blik daarbij op zijn leveranciers, producten en klanten. Leveranciers moeten hun uitstoot gaan verminderen, terwijl in de winkels meer plantaardig assortiment komt.
Leveranciers aan zet
Net zoals veel multinationals heeft Ahold Delhaize belooft om tegen 2050 in klimaatneutraal te worden: in de hele waardeketen moet de CO2-uitstoot netto nul worden. Het is nu vooral aan de klanten en leveranciers om hun duit in het zakje te doen, vindt de supermarktgroep. Tegen 2030 moet de uitstoot in dat externe deel van de waardeketen (scope 3) minstens met 37% dalen.
Nieuw is dat Ahold Delhaize zich niet meer baseert op 2018, maar 2020 als baseline gebruikt. De koolstofuitstoot moet dus 37% zakken tegenover 2020 in plaats van ten opzichte van 2018, zoals eerder het geval was. De “duizenden leveranciers, producenten en boeren die honderdduizenden producten leveren die dagelijks worden verkocht aan miljoenen klanten in de Verenigde Staten en Europa” zullen bijgevolg extra inspanningen moeten doen.
Wat de leveranciers betreft, wil Ahold Delhaize hen naar eigen zeggen aanmoedigen en ondersteunen om zelf wetenschappelijk onderbouwde emissiereductiedoelstellingen aan te gaan. Onder meer voedselafval, verpakking en vervoer horen zo te verminderen. “Onze merken kunnen bijdragen door hun leveranciers en boeren te steunen met concrete milieuacties. Zij kunnen dit bijvoorbeeld doen door langetermijncontracten met boeren af te sluiten”, zegt duurzaamheidsdirecteur Jan Ernst de Groot.
Meer plantaardig assortiment
Op productniveau wil Ahold Delhaize vooral meer plantaardige producten in het assortiment opnemen, hoewel de supermarktgroep ook algemeen “assortimenten met minder uitstoot” wil ontwikkelen. Albert Heijn geeft alvast het goede voorbeeld: tegen 2030 wil 60% plantaardige en 40% dierlijke eiwitten verdelen. De andere Europese ketens zullen tegen eind 2024 ook zo’n “eiwitratio” vastleggen.
Naast meer veganistische en vegetarische opties, belooft Ahold Delhaize bij klanten duurzamere keuzes te stimuleren en te belonen. Het Nutri-Boost kortingprogramma van Delhaize is alvast een voorbeeld van zo’n loyaliteitsprogramma’s en kortingen. Verder wil de groep met behulp van navigatiesystemen en etikettering voor meer transparantie zorgen. Algemeen wil de groep verder een gezonde levensstijl vergroten.
Voor haar eigen activiteiten (scope 1 en 2) blijft Ahold Delhaize zich inzetten om tegen 2040 netto-nul te worden, met een tussentijdse doelstelling van 50% reductie tegen 2030.