De internationale activiteiten van Lidl boeken een mooie omzetstijging, al vertraagt het groeiritme wel wat na de pandemie. De discounter slaagt erin de marges meer dan op peil te houden in de meeste landen, met één pijnlijke uitzondering…
Stijgend marktaandeel
De Duitse discounter Lidl is nu actief in 32 landen: recent kwamen Letland (oktober 2021) en Estland (maart 2022) erbij. De retailer heeft zijn internationale activiteiten – alle activiteiten buiten Duitsland, samen goed voor meer dan 66% van de totale omzet van de retailer – ondergebracht in de vennootschap Lidl Stiftung & Co KG. Daarvan zijn nu de resultaten bekend voor het gebroken boekjaar 2021/22, dat eindigde in februari 2022. Analisten van Barclays doken in de cijfers.
De omzet van de internationale operaties bij Lidl groeide in dat afgelopen boekjaar met 7,1% tot 66,7 miljard euro, wat iets minder goed is dan de groei met 9,5% in het vorige boekjaar. Deze vertraging is niet onlogisch gezien het opheffen van de Covid-restricties. Lidl won wel marktaandeel in de meeste landen. De retailer blijft sterk inzetten op expansie: de investeringen stegen met 13%, terug naar pre-Covid niveaus.
Gemengde prestaties
In Frankrijk steeg de omzet met 4,1% naar 15,1 miljard euro en bedraagt het marktaandeel bijna 8%. De retailer opende er vorig jaar wel 35 nieuwe winkels en investeert sterk in communicatie. In Spanje ging de omzet 6,6% hoger, naar 5,1 miljard euro, onder meer dank zij de opening van 40 winkels. De discounter is er de nummer drie met een marktaandeel van 5,8% (de Spaanse markt is nog erg versnipperd). In Italië opende de retailer 42 winkels en heeft er nu 700. De omzet groeide met 6,9% naar 5,9 miljard euro. In het Verenigd Koninkrijk realiseerde Lidl een omzet van 7,8 miljard pond (9 miljard euro), een bescheiden groei met 1,5%.
Het contrast is wel groot met de recordverliezen die Lidl in België liet noteren. Die zijn het gevolg van hoge investeringen in expansie en stijgende operationele kosten in de winkels, die hun assortiment verruimen en sterker inzetten op vers, wat meer arbeid vergt op de winkelvloer. De Belgische omzet ging 2,2% lager, tot 2,59 miljard euro. De concurrentie is er dan ook heftig.
Sterke marges
De EBITDA-marge kromp wel met twintig basispunten, maar blijft met 6,83% hoger dan die van de meeste sectorgenoten en ook hoger dan in de jaren voor de pandemie. De brutomarge ging tien basispunten lager, de personeelskosten gingen hoger door expansie en loonsverhogingen. De discounter heeft echter geen productiviteitsprobleem: de omzet per voltijds equivalent steeg naar 396.000 euro per jaar. Met een operationele marge van 4,3% doet Lidl beter dan het gemiddelde in de Europese foodretail.
Voor het lopende boekjaar verwacht Lidl een gematigde omzetgroei en een nettowinst op niveau van het vorige jaar. Er zijn echter te veel onzekerheden om concrete vooruitzichten te communiceren. Wel blijft de retailer inzetten op expansie, op de modernisering van zijn winkelnetwerk en op de internationalisering van zijn internetactiviteiten. In Frankrijk ziet Lidl potentieel om van de huidige 1550 winkels naar 1800 door te groeien, in Spanje staan 150 nieuwe winkels en vier logistieke hubs op de planning tegen 2024. In Italië moeten er 150 winkels bijkomen tegen 2024, met een potentieel van duizend winkels tegen 2030.
Verticale integratie
Wat met online, een harde noot voor harddiscounters? Moederbedrijf Schwarz Group maakte eerder al bekend dat de onlineverkopen bij Lidl en Kaufland amper 1,3% bedragen van de totale omzet van de groep. Klanten kunnen bij Lidl nog steeds geen voeding online bestellen of laten bezorgen. Wel breidt de discounter het digitale getrouwheidsprogramma Lidl Plus verder uit in Europa. In Frankrijk bijvoorbeeld heeft die app al meer dan vijf miljoen gebruikers, en hun gemiddelde winkelkar is 50% hoger dan die van andere klanten. In verschillende landen integreert Lidl ook een betaaldienst in de app.
Opmerkelijk, tot slot, is het gegeven dat Lidl ook inzet op verticale integratie, bijvoorbeeld in transport en productie. Recent startte de retailer zijn eigen rederij, Tailwind Shipping Lines, om de bevoorradingsketen en de hoge containerkosten beter onder controle te houden. Ook nam de discounter een aantal fabrikanten over, waaronder een producent van pasta onder huismerken, en een papierfabriek.
Omzetgroei Lidl International
Operationele marge Lidl International