Abercrombie & Fitch scoort bij beleggers, ondanks een omzetdaling van 3%. Hoe dat kan? Het merk dat bekend werd door blote bovenlijven presteerde beter dan verwacht en lijkt op goede weg.
Beter eindejaar in zicht
Een omzetdaling van 3% naar 880 miljoen dollar (bij de huidige wisselkoersen ongeveer evenveel in euro) en toch heerst er een jubelstemming bij Abercrombie & Fitch. De Amerikaanse modegroep, die vlak na de millenniumwissel scoorde met ontblote mannenlijven en winkels in nachtclubsfeer, ziet de omzettrends verbeteren. “De verkopen mogen dan met 3% zijn gedaald tegenover een jaar geleden, maar als we corrigeren voor valutaschommelingen was de omzet vlak”, zegt CEO Fran Horowitz.
Vlaggenschipmerk Abercrombie tekende zelfs een omzetstijging van 10% op. Het was het jongere – en budgetvriendelijkere – dochtermerk Hollister dat voor de daling zorgde door een omzetterugval van 12%. Voor het hele jaar rekent Abercrombie & Fitch nu op een omzetdaling van 2 à 3%, in plaats van de 5% daling die de groep eerder verwachtte.
Anders dan vorig jaar heeft het bedrijf nu naar eigen zeggen wel voldoende voorraad in huis om de eindejaarsperiode in te gaan. Gelukkig maar, want de eindejaarsverkopen beginnen volgens Horowitz te versnellen. Wel is er nog een nettoverlies van 35,5 miljoen dollar, tegenover 197,5 miljoen dollar winst een jaar eerder. Alleen al in het derde kwartaal daalde de operationele winst van 72,7 miljoen dollar vorig jaar naar 17,5 miljoen dollar nu wegens toenemende kosten.