“Personeel al veel meer tevreden”
Uit interviews van de website Duitslandnieuws met enkele personen die werk(t)en voor Zalando en leden van de Duitse vakbond Ver.di blijkt dat er nog steeds sprake is van een zeer hoge werkdruk. Zalando beloofde daaraan te werken, nadat het in 2012 in opspraak kwam na een reportage op de Duitse televisie.
Naast een hoge werkdruk, waarbij werknemers werd gevraagd om “steeds hogere – onmogelijke – targets” te halen, spreken de werknemers ook over een gebrekkige begeleiding. Dat zou ervoor zorgen dat nieuwe werknemers zich niet op hun gemak voelen en snel besloten om opnieuw te vertrekken.
Toch vindt operations manager David Schröder dat er al veel verbeterd is sinds 2012. “We hebben meteen sociale standaarden geformuleerd en doorgevoerd. We zien dat het werkt, want het personeel is veel meer tevreden dan twee jaar geleden”, vertelt hij aan Duitslandnieuws.
Vakbond vertelt ander verhaal
Hij geeft wel toe dat er nog steeds een te hoog verloop is bij de werknemers. Het gemiddelde zou op ongeveer 10 procent liggen, wat volgens Schröder al een stuk lager is dan twee jaar geleden. “Ja, dat is hoger dan we willen. Uiteindelijk zijn wij ook gebaat bij ‘Stamm-werknemers’, ofwel mensen in vaste dienst.”
“Zalando zegt wel te werken aan meer vaste contracten, maar daar komt nog weinig van terecht. Als ik hoor hoeveel mensen er wekelijks worden aangenomen, dan moet er minstens zo’n hoog aantal vrijwillig of onvrijwillig vertrekken”, spreekt Stefan Najda van vakbond Ver.di Schröder tegen.
Ook over de werkdruk verschillen beide heren van mening. Volgens Zalando worden targets aangepast aan de mogelijkheden van de werknemer en krijgt die indien nodig extra training. “Als het echt niet gaat zijn we wel eens genoodzaakt om afscheid van iemand te nemen.” Volgens Najda wordt al het geld bij Zalando echter besteed aan marketing en worden bepaalde vacatures nooit ingevuld, waardoor de werkdruk zo stijgt voor de rest.