“Leegstand serieus teruggeschroefd”
De Antwerpse Schuttershofstraat staat al jaar en dag gekend als dé winkelstraat van Antwerpen voor luxeretailers. Jaren terug installeerden zich hier internationale luxe-enseignes als Hermès, Gucci en Cartier naast de betere nationale en lokale boetieks.
Na het vertrek van enkele retailers kampte de Schuttershofstraat echter met flink wat leegstand, maar die is nu serieus teruggeschroefd. JLL (het vroegere JonesLang LaSalle) telde in de winkelstraat de voorbije 24 maanden bijna 20 verhuringen en liefst 14 nieuwe enseignes.
“Het is nogmaals bewezen dat door de komst van enkele vooraanstaande ontwerpers en enseignes én de vereende inspanningen van bepaalde spelers – zowel eigenaars, promotoren als gespecialiseerde makelaars – het fashiongehalte en het prestige van deze straat omhoog worden gestuwd”, aldus Walter Goossens van JLL.
Klinkende internationale namen
Naast onder meer 7 for All Mankind, Ladurée, Liu-Jo en Jimmy Choo opende vorig jaar bijvoorbeeld ook Red Valentino er zijn flagshipstore, volgens een uniek concept waarvan enkel in Milaan een soortgelijke boetiek bestaat. Kort daarop opende Karl Lagerfeld zijn eerste Belgische conceptwinkel in de Schuttershofstraat.
Na Milaan en Rome streek ook Twin-Set van designer Simona Barbieri in oktober neer in een hoekpand gelegen op de kruising van Hopland, Schuttershofstraat en Wapper, waar tot dan een winkel van Chine was gevestigd.
De trend zette zich voort in 2014: Chanel opende in juli de deuren van zijn achtste conceptwinkel wereldwijd en ook de luxe-accessoires van Montblanc krijgen binnenkort een eigen store krijgen in de Schuttershofstraat (op nr. 3).
De eerste Belgische flagshipstore van het Italiaanse modemerk Stone Island vond een onderkomen in het voormalige pand van Coccodrillo, terwijl ook het hippe Franse enseigne The Kooples, Devernois, Elisabetta Franchi, Atos Lombardini en BA&SH hun weg vonden naar de Schuttershofstraat.
Vooral de mix van het historische kader met de trendy en energieke sfeer verklaart volgens JLL de aantrekkingskracht van deze Antwerpse winkelstraat: “De Schuttershofstraat blijft op die manier zijn positie als ‘place to be’ van Antwerpen voor luxury en premium brands behouden, wat uiteraard zijn effect heeft op de hoge huurprijzen die hier worden gerealiseerd“, aldus nog Goossens.