Het jaarlijkse Chinese 11.11-festival, ook gekend als Singles’ Day, lijkt dit jaar geen groot succes te zijn geweest voor Alibaba. De e-commercereus stuurt voor het eerst geen jubelend bericht meer uit met hoeveel omzetstijging er is gerealiseerd.
Ongeveer in dezelfde lijn
Singles’ Day was jarenlang een hoogdag voor de onlineconsumptie, met verkoopcijfers die Amazons Prime Day en Black Friday in het Westen doen verbleken. Het jaarlijkse koopjesweekend is inmiddels uitgegroeid tot een koopjesperiode van liefst achttien dagen, maar de groei lijkt stil te vallen. Vorig jaar was er al een groeivertraging met “maar” 8,5% meer omzet, nu heeft Alibaba het omfloerst over min of meer vlakke groei.
Vorig jaar verkochten deelnemende merken – waaronder ook heel wat Westerse bedrijven – voor omgerekend 76 miljard euro via de platformen van Alibaba. Nu liggen de cijfers “ongeveer in lijn” met die van 2021, deelt de Chinese e-commercereus mee. In totaal deden 290.000 merken mee, ook al evenveel als vorig jaar.
Economische tegenwind
China heeft nog last van coronabeperkingen, maar voelt ook “economische tegenwind” en storingen in de toeleveringsketen, geeft Alibaba toe. Om consumenten toch over de streep te trekken, investeerden aanbieders nochtans in nieuwigheden als virtuele influencers, een recordaantal productaanbiedingen en doorgedreven targeting. “In een futuristisch voorbeeld van de ‘all-out push’ stuurde Alibaba meer dan 700 autonome bezorgrobots op pad, twee keer zoveel als vorig jaar”, aldus nog het retailplatform.
Toch waren er dit jaar minder toeters en bellen, én minder koopjes. In plaats van kortingen te geven, probeerden merken volgens Bain & Co eerder de kans om nieuwe producten te testen en gegevens te verzamelen voor het komende jaar. Ook werd sterk ingezet op exclusieve deals, lidmaatschapsmodellen en beloningsprogramma’s. Zo bracht bijvoorbeeld skateboardmerk Vans schoenen in beperkte oplage uit en lanceerde Burberry een sjaal exclusief op het luxeplatform Tmall.
Eind november zal blijken of de magere Singles’ Day een voorbode was voor Black Friday – en mogelijk zelfs de eindejaarsperiode – in het Westen.