De toeloop bij de lancering van de Britse webshop van Primark was zo groot, dat de site meteen crashte. De modeketen zet in het Verenigd Koninkrijk – eindelijk? – zijn eerste voorzichtige stapjes met ‘click&collect’.
Overweldigd door toestroom
In 25 winkels in het noordwesten van Engeland en het noordoosten van Wales kunnen klanten sinds maandag gebruikmaken van click&collect. Een deel van het assortiment – meer bepaald kinderkleding, speelgoed en kinderverzorgingsartikelen – kunnen ze er voortaan online bestellen, om de bestelling een dag of twee later op te halen in de winkel. Het gaat om een proefproject, nadat Primark zich jarenlang tegen e-commerce had verzet.
Het regende kort na de lancering echter klachten op de Britse socialemediakanalen van Primark: veel klanten konden geen bestelling plaatsen omdat de site (deels) niet werkte. Ook de klantendienst bleek te zijn vastgelopen. De site crashte omdat de vraag veel groter was dan verwacht.
“Het is geweldig om zoveel belangstelling te zien voor de lancering van onze nieuwe click&collect-proef. We zijn ons ervan bewust dat sommige mensen vanochtend problemen hebben gehad met de toegang tot de website en we werken er hard aan om dit te verhelpen, zodat iedereen de site gemakkelijk kan bereiken en erdoorheen kan bladeren”, reageerde een woordvoerder tegenover The Guardian.
Enkel ter aanvulling
Het online assortiment beslaat in eerste instantie 2.000 artikelen, die vaak exclusief online verkrijgbaar zijn en niet in kleinere plaatselijke winkels worden aangeboden. Er worden geen bezorgkosten aangerekend, maar Primark werkt wel met een minimum bestelwaarde van 15 pond.
De fysieke winkels zullen altijd de kern van het bedrijf blijven vormen, benadrukt CEO Paul Marchant. Het onlineshoppen dient daarom enkel ter aanvulling en ondersteuning van de winkels, bijvoorbeeld opdat klanten met een kleinere vestiging in de buurt toch toegang krijgen tot hetzelfde grote assortiment als wie in een grote stad woont.