Chinese cijfers beïnvloeden resultaat
Auchan zag zijn groepsomzet over het eerste halfjaar uitkomen op 26,027 miljard euro, 16,1% hoger dan in dezelfde periode van vorig jaar. Die stijging werd wel vooral veroorzaakt door een aandeelhoudersakkoord dat het bedrijf sloot met Ruentex voor de uitbating van de Sun Art Retail Group. Daardoor moeten de cijfers van de Chinese dochteronderneming sinds Nieuwjaar volledig worden opgenomen in de resultaten van het moederbedrijf.
Worden het China-effect, de wisselkoersimpact en de verkoop van brandstoffen buiten beschouwing gehouden, dan bedroeg de toename van het verkoopcijfer nog 4,9%. Gecorrigeerd voor de groei van het winkelpark zou er zelfs een daling van de omzet in een vergelijkbaar aantal winkels met 0,6% zijn geweest.
West-Europa heeft het lastig
Geografisch keek Auchan in het eerste semester aan tegen een terugloop van zijn omzet in Frankrijk (-1,9%) en de rest van West-Europa (-5,5%). Daar tegenover stonden een vooruitgang in Oost- en Centraal-Europa (+9,3%) en Azië (+3,2%, zelfs zonder rekening te houden met de consolidering van Sun Art Retail).
Opgedeeld naar type warenhuis valt de impact van de hypermarkten op: zij zagen hun omzet in het eerste halfjaar met 16,1% aandikken tot 21,1 miljard euro, zodat ze voor 81,1% van de totale verkopen van de groep staan. Auchan telt in totaal 839 eigen hypermarkten, waarbij er nog 167 geteld moeten worden die uitgebaat worden door zelfstandigen of geassocieerden. Het saldo van de omzet komt van de supermarkten, de huisbank en de vastgoedtak.
Na aftrek van alle kosten hield Auchan aan het eerste semester een nettowinst van 272 miljoen euro over. Na dezelfde periode vorig jaar bleef de wijzer nog staan op 317 miljoen euro, wat 11,5% meer was.